Årssammanfattning 2019 i listformat

Dagarna driver förbi och jag tar det lugnt. "Äntligen", känns det lite som. Egentligen malar tankarna sakta på ganska oavbrutet så som de alltid gör, men allt oftare tycker jag mig hitta stunder av att njuta av och bara vara i stunden. Stunder då jag inte tänker på vad som komma skall, vad som redan hänt eller hur jag ska och kan vara, utan bara kan vara i nuet. Men nu tänkte jag faktiskt avsiktligt blicka tillbaka.

Jag läste en trevlig årssammanfattning hos Underbara Clara och tänkte jag skulle göra samma här för att blicka tillbaka på året som gått. Tidigare år har jag gjort lite olika sorters årsresumér, men vissa år har det har blivit uppehåll. Om ni vill läsa så finns här vibbar från året 2018, vibbar från 2017, en hederlig gammaldags årsresumé från 2016 och en ambitiös tredelad årsresumé från 2013 (del 1, del 2, del 3). 

Till årssammanfattningen anno 2019!


Gjorde du något 2019 som du aldrig gjort förut?
Ja, massor! Bland annat förlovade mig, köpte hus*, tog studieledigt från jobbet och började studera på nytt, jobbade med grönsaksodling och gjorde ett yrkesprov, reste för första gången i vuxen ålder tillsammans med min mamma och mina systrar, modererade en diskussionspanel, höll en presentation om vilda växter delvis på finska och en av de finaste sakerna: skaffade hund.

*edit 2.1.2020: haha! Alltså vad tänkte jag här? Jag har ju visst köpt hus tidigare! För över tio år sedan med min dåvarande sambo. Det huset förblev orenoverat, men visst var det en spännande resa det med.

Genomdrev du någon stor förändring?
Studieledigheten var nog en av de största förändringarna, för det påverkade ju så konkret hur jag jag använder min tid om dagarna. Det har givit mig mer tid, också mer tid att varva ner, meditera och reflektera, vilket betyder mindre stress och trötthet. Det är ju alltid en bra grej! 

Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
Ja, en flicka som föddes på nyåret! Eller det blir väl i princip, eh, förra året då... men det var ju så nära, heh! Jaa, och så blev det väl en och annan till Replotbo också detta år. Härligt!

Vilket datum från år 2019 kommer du alltid att minnas?
Jag är urusel på att minnas datum (och namn), men jag tror att 1.1.2019 kommer att stanna i minnet som vår förlovningsdag. Resan till Italien med familjen kommer nog också att vara dagar som man minns med glädje.

Dog någon som stod dig nära? 
Nej. 

Vilka länder besökte du?
Reste till Italien med mamma och systrar i somras och till Sverige på Omställningsfestival i höstas. 



Bäst köpet?
Onekligen och utan tvivel H-U-S-E-T! Äntligen ett eget hem och gård att råda över. Att få gräva, bygga, fixa och ändra och veta att det är vi själva som kommer att få njuta/lida av resultatet. 

Gjorde någonting dig riktigt glad? 
Känslan av att umgås med liksinnade och det rika, värdefulla och unika utbytet som sker oss människor emellan när man får träffas och delar en gemensam stund. Exempel på sådana tillfällen var t.ex. under Omställningsfestivalen, men också under så kallade Womens circle som jag gått på under hösten med ett gäng väldigt olika och visa kvinnor. Riktigt glad och upprymd blev jag också när jag deltog i en session fri dans på Slow Down Sunday på Malakta. Ååååh, dansens frigörande kraft! Den överraskar mig alltid. 

Saknar du något under år 2019 som du vill ha år 2020?
Handlingskraft och konkreti. Känns som om jag levat i planer, funderingar, teorier och intentioner en lång tid. Jag börjar känna mig redo att manifestera och konkretisera allt bit för bit. Sen saknade jag kanske också min energi och beslutsamhet, som jag tycker att jag hade innan den stora tröttheten slog till. 

Vad önskar du att du gjort mer?
Att jag skulle ha hört av mig till mina vänner. Jag känner lite grann att jag isolerat mig i brist på handlingskraft att ta tag i att styra upp träffar eller evenemang. 

Vad önskar du att du gjort mindre?
Velat och tvivlat på än det ena och än det andra om vem jag är och det jag gör.

Favoritserier från året som gått?
Kollade igenom hela Vikings på nytt tillsammans med Daniel. Nå, så blev vår hund också att heta Rollo... Andra godingar från iår är Vår tid är nu och The Crown.

Bästa boken du läst i år?
Kommer faktiskt inte på någon så här på rak arm... läste en hel del skönlitteratur i början av året, men mestadels har jag läst trädgårdsböcker. Den som inspirerat mig mycket är nog Skogsträdgården - odla ätbart överallt

Största musikaliska upptäckten?
Njääh, jag är musikmässigt ganska fast i gamla hjulspår för tillfället så har inga specifika artister att slänga fram. Denna The Song of the Butterfly är nog en av de vackraste sångerna som jag trooooor att jag upptäckte under 2019.



Vad var din största framgång på jobbet 2019?
Att jag tog paus från normjobbet! Hahaha! Nå, kanske det att jag fått utkristalliserat något sånär vilken sorts odling som intressserar mig och vilka saker med normjobbet som jag gillar och vilka aspekter som behöver bearbetas. 

Största framgång på det privata planet?
Att jag förmått och vågat ta en paus från ekorrhjulet (igen) för att försöka hitta balans. Jag har aktivt jobbat med balanserandet, med mig själv och att leva med ett öppet sinne och hjärta. 

Största misstaget?
Att jag inte alltid tagit vara på den tid som jag har till mitt förfogande just nu. Att jag lät nerverna ta över när jag skulle hålla en presentation om vilda växter. Jag vet ju att jag kan, men ändå tvivlade jag och nervositeten tog över.



Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
Jag tror nog att jag varit lite gladare än många tidigare år. I alla fall mycket mindre trött och mycket färre perioder av känslor av utmattning. Känns som om 2019 var ett ganska stabilt och skönt år. 

Vad spenderade du mest pengar på?
Husköpet. 

Något du önskade dig och fick?
Ett eget hem! <3 En chans att pausa och fundera och känna efter vad jag riktigt vill göra i mitt liv. 

Något du önskade dig och inte fick?
En prunkande trädgård och stor skörd, men en flytt mitt i sommaren gjorde ju att jag knappt odlade nåt eget. Även att jag skulle ha startat det där företaget som jag haft på tungspetsen hur länge som helst. Fast det handlar ju inte så mycket om att önska och få som om att tro och våga. Sen fick jag kanske inte heller tillbaka den kropp som jag hade innan all stress, men jag får väl inse att det tar längre än ett år att backa sånt som fått pågå under flera år.

Vad gjorde du på din födelsedag 2019?
Hummmm, jag minns faktiskt inte riktigt. Efter lite rotande i minnet så kom jag på att vi var ner till Replot stranden på evenemanget Vårskriet och luftade vår lilla nykomling till hundvalp, träffade bekanta och köpte hem några munkar. Möten med andra hundar gick väl si och så för vår känsliga och lite försiktiga själ, men det var bra träning för Rollo. 

Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
Fler träffar med både nya och gamla vänner och bekanta. 

Vad fick dig att må bra?
God mat, umgås med vänner och diskutera allt mellan himmel och jord, yoga, meditation, ett lugnt livstempo och att studera intressanta saker och känna att jag är på rätt väg. Skogspromenader och mys med hunden Rollo. Att skapa en gemensam framtid tillsammans med min kärlek både genom gemensamma upplevelser och konkreta saker (hem, hund och sånt). Att inreda och pynta ett trivsamt och mysigt hem. Långa, intressanta samtal med Daniel där vi vrider och vänder på vanligtvis olika saker berörande hållbarhet.

Vem saknade du?
Vännerna. Speciellt sådana som tidigare stått mig så nära, men som man bara inte har haft kontakt med av olika orsaker.

De bästa nya människorna du träffade? 
Kvinnorna i Womens Circle och speciellt Ariela och Melinda (som jag i och för sig träffat redan tidigare, men lärt känna mer i år).

Mest stolt över?
Svårt... kanske att jag - och vi - tar konkrekta steg mot att leva ett liv enligt våra egna värderingar. Mer tid, mindre jobb, mer hjärta, mindre normtvång. Att det spirituella får ta plats.

Högsta önskan just nu?
Att vår nyårsdagsmiddag ska materialisera sig och vara över förväntan GOD! Haha! I ett lite längre perspektiv önskar jag kanske att det blir lätt att välja rätt under följande år och kanske också en liten förhoppning om att vår lilla familj ska växa.

Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Vela mindre och tro mera. Plantera och odla mera (förra odlingssäsongen blev ju inte riktigt till någonting i och med flytten).




Kommentarer

Unknown sa…
Min man på sex år lämnade mig för en annan tjej eftersom jag anklagar honom för att ha sett en annan tjej och sedan dess har jag försökt få tillbaka honom men han vägrar att komma tillbaka till mig, han svarade inte på mitt samtal eller mejl och han till och med unfriend me on face-book and also unfollow me on IG och han berättade för mig att han var klar med mig och mina två barn, jag blev riktigt förvirrad, jag sökte på internet för hjälp och jag såg ett vittnesbörd om hur en trollformulering hjälp dem att få tillbaka sitt ex så jag bestämde mig för att prova, men jag var ännu mer förvirrad på grund av många vittnesbörd som jag såg, men mitt sinne ber mig att gå med DR SAGURU eftersom jag gjorde många undersökningar om honom och jag hittade inget dåligt med honom, det var så jag kontaktade honom och jag förklarade mina problem för honom och han kastade en kärleksförtrollning åt mig och garanterade mig i 7 dagar att mitt ex kommer tillbaka till mig och till min största förvåning den tredje dagen en stor mirakel föll på mig och mitt ex kom tillbaka till mig den tredje dagen och han bad mig om förlåtelse DR SAGURU du är bara de bästa, jag kommer att fortsätta att publicera hans namn för att han är min Frälsare, vi är nu en stor lycklig och enad familj. Om du behöver hans hjälp kan du mejla honom. Tappa inte hoppet för tidigt kontakta honom Om du behöver hans hjälp Du kan mejla honom @ drsagurusolutions@gmail.com för enkel och snabb kommunikation. Du kan också ringa eller lägga till honom på whats-app med detta nummer +12098373537
Den som läser detta vittnesbörd idag borde fira med mig och min familj eftersom det hela började som ett skämt för vissa människor och andra sa att det var omöjligt att jag har äktenskap i sex år nu med ingen barn som läkaren sa att jag har ett lågt antal spermier så min fru ber om skilsmässa, hon var sjuk och trött på att ha varit med mig jag försökte allt mitt bästa men ingenting fungerade jag trodde att jag inte skulle träffa henne igen förrän jag träffade en gammal vän av mig som berättade om en trollkarl som heter Dr. Igbinovia, hon gav mig hans e-postadress och mobilnummer. Jag kontaktade honom och han försäkrade mig att min fru skulle återvända till mig inom tre dagar om jag bara var redo att betala de skatter som jag samarbetar med honom i bara en dag och han förberedde ett älskande och medicin för mig och den sista Han sa till mig att min fru kommer tillbaka. väldigt lustigt på morgonen kom min fru gråtande och bad om förlåtelse och sa att det var djävulernas arbete, så jag är fortfarande förvånad över detta mirakel, jag kunde inte föreställa mig det, men så snart jag var färdig med att skriva, två månader senare fru blev gravid det var som ett mirakel så håll inte din skam han gjorde det för mig och jag tror att han också kan göra det åt dig. Om du behöver hans hjälp kan du kontakta hans e-post: doctorigbinovia93@gmail.com WhatsApp eller Viber eller ringa honom nu: +2349071864129 Dr.Igbinovia behandlar också: Infertilitet, HIV / AIDS, HERPES 1/2, CANCER, Hepatit B, Om du vill bli gravid