Goda vibbar från 2018 samlade på burk

Att aktivt göra sig själv medveten om goda, positiva och trevliga saker i sitt liv gör att man också känner mer tillfredställelse, tacksamhet och lycka. Genom att fokusera på de goda tingen i livet ser man också lättare dem. I det dagliga bruset kan de små men betydelsefulla sakerna lätt drunkna i ett larm av olyckor, katastrofer och klimatångest. Att man koncentrerar sig på positiva saker betyder inte att man blundar för allt det olyckliga i världen, utan bara att man istället för ens tund väljer var man lägger sin fokus. Jag tror det balanserar oss på ett positivt sätt. 

En enkel övning för att öka tacksamheten och lyckokänslor är att varje vecka eller dag skriva upp någonting trevligt och positivt som skett eller som fäst din uppmärksamhet. Det kan vara hur stort eller litet som helst. En solig förmiddag kan få rum på en lapp. Ett nytt, efterlängtat jobb likaså på en annan lapp. Man kan skriva bara en grej eller flera tiotals. Det är upp till dig. 

Förra året samlade jag goda vibbar på burk och det var verkligen berörande och underhållande att läsa igenom lapparna vid årsskiftet. Här kan du läsa om vad jag diggade år 2017. 

Skörden av lyckolappar anno 2017

Även iår har jag samlat på mig goda vibbar i lappformat och satt dem på burk. Tyvärr märker man när mina krafter började sina ordentligt, för tidsperioden som jag och Daniel författade lapparna sträcker sig bara fram till maj. Efter mitten av maj har jag inte orkat fokusera på positiva händelser och saker runt omkring mig mera på detta konkreta sätt. Men nog om det just nu. Jag kommer säkert att bearbeta och fundera kring burn out:en senare, men nu ska vi ta en titt på ett axplock av fina grejer som hände under år 2018 åt både mig och Daniel. 

Fick löneförhöjning (mars) 
Rolig dag i hemtrakterna tillsammans hos mamma och pappa och A&M&N. (januari) 
Firade årsdag med att vandra på isen till Jannes saloon (mars) 
Äntligen vår i luften! Solsken, värme, fågelkvitter och svanarna som kom idag. Mediterade i solen. (april) 
Snöade så vackert. Äntligen lite ljus! Dessutom går vi mot ljusare tider (sakta) (januari) 
Började planera Indien lite mer på riktigt under resan ner till Sibbo på påsk. (mars) 
Fick en väldigt fin Buddha i gåva av en vän (mars) 
Jättevackert vinterlandskap! Dimma, rimfrost, snö och ljus! (januari) 
Lyckan över 80% arbetsvecka <3 Så mycket mera tid och lugn.  
Längsta löplänken på ca. 1 år. Kändes lätt (6-7 km) (jan) 
Ölprovning på UF. Trevlig stämning och god mat. Var också roligt att känna lite byagemenskap. (mars)  
Pratade lite försiktigt om barn. Att det nog skulle vara trevligt. (februari)  
Bra och produktivt möte om utställningsprojekt. (januari) 
Att få nya vänner (R&M) (maj) 
Äntligen värme! (maj) 
Har firat första jul och nyår tillsammans. 
Trevlig eftermiddag med C & M som kom på besök (februari) 
Gjorde drömkartor tillsammans (februari?) 
Skrattade tillsammans åt ingenting speciellt en kväll i badrummet. Befriande. Samhörighet <3 (februari) 
Kurs i permakultur och trädgårdsplanering. Inspirerande!!! (februari) 
Rave i Seinäjoki :) (april) 
Äntligen börjar odlingssäsongen! Att få så frön och se dem gro <3 (mars / april) 
Tomatplantorna växer jättefint!!!!!!!!! (april)

Summa summarum, det verkar som om stunder tillsammans och med vänner har gett oss lyckostunder. Vackert väder, ljus och värme verkar också ha fått humöret att stiga. 

Den här traditioner kommer jag nog att fortsätta med. Man glömmer så lätt de där små, fina stunderna som utgör livet där mellan alla stora dalar och toppar. 

Vilka saker minns du med glädje från år 2018?


Kommentarer