Hur man känner igen chaga (sprängticka)

Sprängtickan eller chaga är ju inte den enda parasiten eller svampen som lever på björkar. Så hur ska man då veta vad som är nyttigt och vad som rentav är giftigt? Allt som har en tydlig svampform är inte sprängticka. Mörka partier på stammen som uppstått från avbrytna grenar eller andra skador kan på långt håll se ut som en präktig sprängticka, men visar sig vid en närmare titt att vara bara vanliga skador som björken försökt hela.

Här är några exempel på icke-sprängticka /chaga:

Ett gammal kvisthål, inte början till sprängticka.
Ett kvisthål eller skada som björken helat.
Början till en annan parasitväxt, men inte sprängticka. Lägg märke till den rödbruna färgen som inte finns på sprängticka.
Annan sorts utväxt som är för röd i färgen och för slät och hård till ytan för att vara sprängticka.
Annan parasit eller utväxt. Den är stenhård och alldeles för röd och ljus. Dessutom växer det mossa på den.
  
Det som utmärker sprängticka eller chaga är den mörka, nästan svarta räfflade ojämna ytan. Det ser nästan ut som om barken förkolnat och de utstickade bitarna liknar små kolbitar. Ytan är inte hård och jämn, utan man ska lätt kunna bryta loss små bitar. Innuti är sprängtickan brungul, porös och nästan lite mjölig eller svampaktig. Det är svårt att få loss en större sprängticka utan hjälpmedel som en kofot, liten kniv eller såg, men var ytterst försiktig så att du inte skadar trädet. Likväl krävs det lov från markägaren.

Skörda endast stora tickor, för det växer inte alltis ut en ny om man tar bort hela tickan. Det tar 10-20 år för en sprängticka att växa sig riktigt stor. De växer oftast ut som en rund knöl ut från stammen och kan förkommer i alla olika höjder: både marknivå, ögonhöjd och tiotals meter upp.

Hur man använder sprängticka och vilka nyttigheter den innehåller har jag skrivit om HÄR.

Här är några exempel på sprängticka.

En liten sprängticka som inte ännu bör skördas.
Samma sprängticka från en annan vinkel. Lägg märke till den svarta färgen och räfflade kolliknande ytan.
Sprängticka som växer i en skreva i barken. Den översta delen av tickan har skördats, trots att den ännu borde få växa till sig.
De kan även växa högt upp i träden utanför räckhåll.
En del av sprängtickan kan ha bark på sig. Lägg märke till den krakelerade, kristalliknande mörka ytan. Man kan även skymta det gulbruna innanmätet i sprickorna.
För pedagogiska syften, kröhömm, tog jag loss en bit av tickan för att visa hur den ser ut innuti. Gulbrun, brun och porös. Trycker man på innanmätets yta är den lite svampaktig men ändå fast.
En rätt så stor sprängticka som växt ut som ett litet klot rätt ut från stammen.
Så, lycka till i jakten nu då. Man blir nästan lite knasig till sist och börjar bara se gamla björkar överallt. Man blir också vanare att se tickorna. Men kom ihåg att också njuta av skogen, ljuden, dofterna, vyerna och stigarna under skogspromenaderna och inte stirra dig blind på potentiella sprängtickor. 

UPPDATERING: Här är flera bilder på chaga och tips på vilka icke-ätliga tickor det finns i skogen.

UPPDATERING: Sprängticka kan förekomma på andra träd än björk (t.ex. al är ganska vanligt), men endast de som växer på björk är hälsosamma.

Kommentarer

Eftersom jag köpte sprängticka av dig i söndags är det skönt att läsa att du är expert : )

Finns det något speciellt ställe man skall börja söka efter sprängtickor på. Någon speciell typ av skog eller så?
Heh, nej inte expert, men väldigt intresserad. Nej, tyvärr vet jag inte att nån speciell typ av skog skulle vara mer sprängtickefylld än andra, eh, förutom att chansen att hitta är större i björkskogar då förstås :)
Coitus sa…
Hej, Maggie! Jag blev informerad att spängticka var ett livselexir. Nu har jag hittat en utväxt från en spricka i en Björk, synd att det inte går skicka en bild. Den ser ut som de du visar, men på en Svampintresse sida ser de ut som ett riktigt blött Elefant öra. Jag blir självklart osäker på vad jag hittat. (På min egen mark) Det te' som jag fått prova från en björk knöl "Sprängticka"? ser ut som bark med gulaktig insida. Det vara osäkert ,så jag får nog försöka hitta någon som säljer den Tickan på nätet. Har du över till försäljning,, du som kan Sprängtickan. Mvh/Ulrik
Hej Ulrik! Det är svårt att säga vad du har hittat utan en bild, men visst ser sprängtickan (chaga) ut som förkolnad bark men med ett mjukare och ljusbrunt/gulnande innandöme. Jag har nog en del sprängticka till övers som jag brukar sälja på marknader och dylikt, men jag gissar att du har lättare att hitta nåt lite närmare hemma (om du alltså är från Sverige, för själv finns jag i Finland).
Anonym sa…
Är det farligt att dricka de teet när man är gravid ?
Anonym: Det här med att ge råd angående nåt så känsligt som en graviditet är sånt som jag gärna överlåter till din egen doktor, så det är bäst att fråga där. Jag kan berätta att man inte kan överdosera på sprängticka och att man inte heller har upptäckt några sidoeffekter av den överhuvudtaget. David Wolfe skriver i sin bok "Chaga. King of the Medicinal Muschrooms" att sprängtickete är en viktig hälso-produkt för alla åldrar, 1-101+ år, även under graviditet och att gravida kvinnor kan dricka det dagligen under hela graviditeten (med undantag om man har en väldigt sällsynt allergi mot trädsvampar). Men bäst är det ju att fundera själv och fråga upp med ådgivningen (eeeh, om dom har nån koll alls på sånt här).
Coitus sa…
Hej igen. Japp,det är Sprängticka jag hittat och har så pass mycket att jag delar ut det till de som vill prova. Bästa drycken blev då jag kokade den färsk. Din Blogg har varit en bra vägledning,så jag får tacka från norra Sverige.
Tack för ditt svar! Med vänlig hälsning/Ulrik
Coitus sa…
Såg din mail. Jag kan väl kanske skicka dig ett par bilder på 3 kilosklumpen Chaga som jag hittat senast. Hoppas du får en trevlig helg./Ulrik
Hej Ulrik! Vad kul att du hittat "guld" ;) Visst, det brukar vara så stora bitar att det räcker till andra också. Om du torkar sprängtickan och förvarar den i en glasburk med lock håller den dock i princip hur länge som helst. Vad roligt att min blogg har kunnat vara till hjälp. Javisst, skicka gärna några bilder (bohemianmaggie@gmail.com) :) Trevlig fortsättning på våren!
Coitus sa…
Det ska jag göra! Jag torkade bitarna från Chagan i varmluftsugnen,, med nästan ingen värme alls. det tog ett par dygn. Jag köpte en halva Vodka som jag har hällt i en burk fylld med "svarta" barken & Chaga bitar. Det ska nog få stå ett par veckor till. Har du provat göra så på den själv? Skickar ett mail då jag fixat till min dator som kraschade idag. Kan nog få iväg ett mail från mobilen annars. Hoppas att du har det bra själv okså!
45 grader brukar räknas som den där "magiska" gränsen som inte ska överskridas. Högre än det så börja olika ämnen/vitaminer ect brytas ner och avta i effekt. Ja, tinktur på chaga gör alldeles utmärkt och lätt att göra själv! :) Låt den stå i ett öster- eller västerfönster i några veckor och skaka på burken emellanåt. Dropparna kan du sedan ta som sådana eller blanda ut i en dryck/smoothie cirka 3-6 droppar dagligen. Lycka till med datorkraschen! Tråkigt med teknikstrul.
Anonym sa…
Växer sprängticka bara på björkar?
Har hittat nåt som ser ut som sprängticka men på al.

//Maria
Maria: Ja, sprängticka växer bara på björkar. Växer det på al är det inte sprängticka.
Anonym sa…
Har letat runt på internet och hittat att 6% av sprängtickorna växer på al men det verkar som om de kanske inte är lika nyttiga. Så jag letar vidare...
//Maria
Maria: Så intressant! Det har jag inte stött på i de böcker jag har läst eller på internet heller. Men alltid bra att lära sig nåt nytt :) Björken är har länge varit ett kraftfullt träd inom folkmedicinen, så det stämmer nog säkert att alen inte har samma hälsobringande egenskaper.
anna-lena sa…
Tycker att det låter intressant. Ska ut och leta tickar och prova.
barbarossa sa…
Vore du expert så skulle du veta att tickan fortsätter växa tills trädet dör.trots att man yxat bort bitar av tickan
Ojsan, har hade inte lagt märke till de senaste kommentarerna efter jag var ute på en lång resa då och nu kollar nog knappast dessa typer in här igen men ändå ett svar. :)

Lycka till Anna-Lena!

Barbarossa, och om vore du väluppfostrtad så skulle du veta att tilltala folk hövligt. ;)
Unknown sa…
Jag tror jag har hittat en sprängtika
Så kul, hoppas att det är sprängticka och att du har lov att ta den om du vill ha den.

Nu har jag förresten också stött på sprängticka på al! Men jag skulle inte ta en sådan, eftersom alen och björken innehåller delvis olika verksamma goda ämnen.
Unknown sa…
Hallå! Jag hittade en chaga som var stor och gick runt trädet i ungefär 270 grader. Den sticker ut ca 10 och är ungefär 20 cm bred. Den ser ut exakt så som på bilderna, dock så när jag sågat ner en bit så har den inget poröst gult i sig, utan den ser ut som en bit av trädet. Svart kol på utsidan ser den ut som.

Har du något aning vad det är jag hittat?

/Sebastian
Unknown sa…
Vril, en utväxt på trädet. Mycket uppkattad inom slöjd och möbeltillverkning./Pether
Unknown sa…
Vril, en utväxt på trädet. Mycket uppkattad inom slöjd och möbeltillverkning./Pether
Sebastian: det är alltid svårt att avgöra utan att se en bild, men om den ser ut som svart kol på utsidan och är lite mjukare innuti (inte helt poröst, bara mjukare) och gul så låter det nog onekligen som sprängticka. Om du har en bild kan du skicka den till mig så kan jag säga med större säkerhet. Det är förresten bättre att använda kofot eller kniv och bända loss sprängtickan istället för att såga. Då får man med bara tickan och skadar inte trädet. Sprängtickan lossnar nämligen då från sina naturliga fästen (alltså där den tar slut). Men det är en jobbig metod ibland.
Pether: tack för kommentaren och javisst, så heter det! Jag kom på det senare i ett annat inlägg. Precis, hantverkaren har säkert bra koll på sånt.
Anjo sa…
Som skog och markägare har jag nu fått anmäla 2 tillfällen, två somrar i rad då personer gått in på min hustomt, klättrat upp i mitt träd och yxat ner sprängtickor ca 10kg totalt. Det var planerat för eget bruk och försäljning. Tyvärr förstår inte vissa vad privat tomt/mark är. Så jag vill förmedla till alla som ska ut i skog och mark att först fråga markägaren innan man rör träden eftersom detta inte faller under allemansrätten. Ja jag är rätt irriterad just nu då hela mitt förråd på tomten tömdes och man vet ju inte om polisen gör något åt det framöver. Klassas som stöld sa dom vilket jag även vid påkommen stöld påpekade till thailändarna som stal att det var så förnekades det. Man blir bara trött på folk som tar sig friheter på annans mark.
Kan inte mycket om detta ännu, har min första på tork nu pga det som dom hackade ner ca 2,5 kg denna gång.
Vilka grader är bäst att torka på. Hur torkar man bäst, i ugn eller på bänken? Tacksam för svar och fin blogg!
Unknown sa…
Undrar oxå vad du/ni tycker är bästa sätter göra pulver av det?
Maler ni och hur isf?
Blir det så pass mjukt efter torkning att det bara fnasar sönder mellan fingrarna?
Tack på förhand 😀
Angelica: tack för din kommentar och du gör en bra och mycket viktig poäng att man måste respektera markägarens ägendom! Hoppas du slipper liknande incidenter i framtiden.

Vanligtvis är det bäst att förkorta torkningstiden för att även minimera risken för att att mögel ska hinna få rot. Man kan bra använda en torkmaskin och torka på svag värme, ca.45-50 grader (temperaturer högre än det har en tendens att förstöra eller minska näringsvärdet ganska radikalt) men det går också bra i vanlig ugn på max 50 grader och en sked eller dylikt i ugnsluckan för att släppa ut fukt genom springan. Beroende på luftfuktigheten och hur stora bitar du har delat sprängtickan i - jag skulle rekommendera 1-2 cm stora - så torkar du i 3-5 timmar eller tills de känns lätta och torra allt igenom. Det är även möjligt att torka på t.ex. en ungsplåt i rumstemperatur. Solen är vanligtvis ganska obarmhärtig och stark, men förstås effektiv, så vill man vara extra försiktig med att behålla närningsvärdet och vara säker på att torkningen blir jämn genom hela biten så torkar man bitarna i icke-direkt solljus. Jag brukar faktiskt inte göra pulver, men mitt tips är att köpa en såndär modern kaffekvarn som hipsters använder till sina att mala sina kaffebönor. :) När sprängtickan är färsk skär du den i så små bitar som du kan mala utan att kvarnen går sönder. Sprängtickan blir nämligen inte porös när den torkas utan snarare hårdare. Den är mer porös och mjuk som färsk.
GunnarT sa…
Jag hittade en stor sprängticka på en gammal, fallen björk. Troligen har trädet legat så något år.
Tror du sprängtickan är användbar?
Therése sa…
Hej,
Kan man använda sig av Sprängticka som sitter på död björkstam. Hittat 1 på en liggande stam oc 3 stycken på en stående stam. Finns kanske en anledning varför ingen har plockat dem då det är en promenad led som går över den liggande björken och man passerar den andra stående björken. Om det går att använda från dött träd får man då plocka den utan att fråga markägaren i detta fall kommunen? Vet att man måste fråga annars.
Förlåt min långsamhet att svara på kommentrer, jag hade inte lagt märke till dessa nya kommentarer.

Inte ens fast sprängtickan ligger på ett dött och fallet träd har man egentligen lov att ta den utan markägarens lov. Träd är ganska knepiga på det sättet. Det gäller ju t.ex. även löven, som man ju inte heller egentligen ska plocka utan lov.

Det finns lite olika åsikter om man kan ta sprängticka från ett fallet träd eller inte. Jag skulle säga att det beror på. Om björken inte legat där så länge (dvs. inte helt mossig och rutten) och man kontrollerar chagan att den ser okej ut (inga mjuka eller mögliga delar, men om de är små kan man kanske skära bort dem). Om chagan annars ser bra ut och doftar friskt så skulle jag nog säga att det är OK.

Men det finns ju också en aspekt som har att göra med skogens och trädens energier. Ett fallet träd har ju inte längre samma livskraft och energi som ett levande träd och man kan ju tänka sig att chagan även kan påverkas av detta. Men det får var och en själv ta ställning till.

Unknown sa…
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Unknown sa…
Om jag skulle hitta chaga, kan man frysa in bitar istället för att torka dem?

Har fått en bit chaga, hur gör man iordning dem för användning?

Är det svårt att hitta dem? Alltså är det inte så ofta man "går på" dem, eller?

Kram Caroline
GunnarT sa…
Jag bor i Stockholmstrakten o har letat efter chaga. Den är tämligen svår att hitta. Å andra sidan kan det vara rätt mycket på ett ställe.
Ett problem är när den sitter högt upp.
Viktigt med den "förkolnade" formen o det ljust, gulaktigt bruna under.
Svampen sa…
Hittade precis det här inlägget som har några år på nacken men som fortfarande är aktuellt! Ville bara säga tack så mycket för en välskriven artikel!

Kan även passa på att dela med mig men en annan bra artikel jag hittade om chaga: https://axelsons.se/chaga-halsa-som-vaxer-pa-trad/
Unknown sa…
Hej, Hittade en stor (dim 30 cm) knöl på rötterna till en 40-50 år gammal björk.
Vad är det?
Något att slöjda på?
Bild finns.
IS
Caroline har förhoppningsvis redan hittat svar på sin fråga, men skriver i vilket fall som helst ett svar här för framtida läsare. Det går säkert att stoppa nedbrytningsprocesses i chagabiten genom att frysa ner. Det är dock inte lika energieffektivt som att torka och sedan kunna förvara chaga i flera år framåt i en glasburk.

Här är ett inlägg om hur jag torkar chaga: https://bohemianmaggie.blogspot.com/2017/02/hur-man-torkar-sprangticka-chaga.html
Och hur jag använder chaga: https://bohemianmaggie.blogspot.com/2016/06/tips-pa-hur-man-kan-anvanda-sprangticka.html

Det är relativt svårt att springa på sprängticka/chaga. Men, å andra sidan, växer det en sprängticka så är chanserna goda att det finns också andra i närheten. Dels pga fördelaktig miljö och dels pga sprider sig via sporer. Så där i snitt så växer det chaga på en av 5000 björkar om jag minns rätt så här på rak arm.
Tack Svampen! :) Och tack för länktipset!
Anonym sa…
Här uppe i Hälsingland tycker jag att jag ser sprängticka lite varstans till o med längs mindre landsvägar inne på tomter osv. Har även hittat några nya på andra av mina träd så nu måste jag återuppta detta och läsa på igen sen ut och skörda.
Anonym sa…
Såg denna svamp förra helgen i skogen. Undrar om den skulle kunna vara en sprängticka?
Kan skicka bild på mejl om det e ok?
Anonym sa…
Hej vi tror att vi har hittat en Chaga
Kicki Nordlund sa…
Hejsan!!!
Jag undrar hur sprängtickan ser ut inne i trädet?
Jag har några bilder, som jag tror är det, men vet
inte säkert! Kan jag skicka bilder till dig?
Ha en finfin dag ☀️🌼 Kram Kicki
Unknown sa…
Hur mycket väger en sprängticka i snitt?
Anonym sa…
Alla sprängtickor väger olika då dem är olika stora. Jag har haft allt från 5cm diameter till över 20cm dia.
/Angelica
Anonym sa…
Vid nåt tillfälle hittar man kanks ebara de i större variant och ett annat de i mindre variant så svårt att säga ett snitt./Angelica