Bilder från den nya gården




Vi flyttade i juli till ett eget ställe på jorden och jag tänkte visa lite bilder från vårt nya hem. Hittills är det mest gården som blivit dokumenterad, så interiörbilder får ni ännu vänta lite på. Det är ju gården som ska blir det lilla permakulturiska trädgårdsparadiset där både vilda och odlade växter får rum. Tjohooo!

Jag börjar med en vilseledande bild (ovan) där jag poserar framför grannens hus. Haha! Jomen, nejmen, det är nämligen så att vi är på väg över till landsvägen för att fota vårt hus därifrån, så därav detta ögonblick. Jag står alltså på egen tomt. Tänk det, e-g-e-n tomt! Inte för att vara en materialist, eller så, men nog är det banne mig skönt att ha ett eget litet rum i universum! 





Det första som vi byggde i somras var en hundgård åt lilla gulletrollet Rollo. Han trivs bra att skutta omkring på en begränsad yta, även om han ibland kanske tycker att vi är lite väl ofta på fel sida om staketet. Turligt nog har Daniel börjat bygga upp ett gym i uthuset som är i anslutning till hundgården, så han och Rollo brukar träna ihop. Ehumm, så gott det går. 

Några vinbärsbuskar och en krusbärsbuske fanns från förr, men desto mera blommor och praktfulla rabatter. Tur det. Jag är nog bättre på grönsaker än blommor, men vettja jag kan lära mig ta hand om rabatterna också. 


Till tomten hör förutom bostadshuset två stora uthus och en tork. Få se vad vi hittar på med torken! Det är en spännande byggnad och vi har redan några kreativa idéer. På bilden står jag ungefär där som vi har planterat ett plommonträd tillsammans med åtta stycken andra fruktträd och en buske.  Inte alla på ett ställe förstås, utan utspritt i organiska klungar i ett soligt läge. Våra vänner hade nog utmärkt koll på vad vi önskade oss i eventuella inflyttningspresenter. Jag är helt galet glad och lycklig över att vi fått igång en fruktträdsodling så här snabbt!


Åkerarealen är blott kring 0,25 ha, men det känns som furstligt mycket när man jämför med tomten på Replot, där vi bodde förut. Det är både spännande och lite skrämmande hur mycket möjligheter det finns här till en fantastisk trädgård. Tomten gränsar till en bäck (rakt fram och lite till vänster i panoramabilden ovan) och den ska vi nog definitivt ta vara på i trädgårdsplaneringen. Här har växt  konventionellt odlade foderärter iår och kummin förra året, men jordmånen verkar vara bra.


I det stora uthuset finns både fähus, traktorhall, verktygsbod och rum för våra bilar. Höns ska det nog bli nästa vår bara vi klurar ut vart vi ska bygga hem åt dem. 

Det tog en stund innan jag hade tid och lugnet att ta in gården och lära känna den lite bättre. Det kändes länge som om jag bara tittade på allt lite på håll och som att jag inte riktigt hade tid att faktiskt känna hur platsen kändes. Nu känner jag äntligen att jag har kunnat stanna upp, ta in och börjar ha lite bättre koll. Att jag fick börja gräva och plantera tror jag att bidrog till det. Men än finns det så mycket kvar att upptäcka! Tjooohooo!

Kommentarer

Christer Finne sa…
Å sol har Ni också :)
Bra att dokumentera, man har tendens att glömma hur det såg ut från början när det gått några år. Gjorde själv några videofilmer när vi flyttade till gården 1988, borde kanske leta fram dem för att friska upp minnet.
Christer: Joo redan nu har det ju hunnit ändra en del med fruktträden, bärbuskar, odlingsbäddar o -lådor och lite annat smått och gott. Vad roligt att du videofilmade! Det ger en mycket mer bred bild av ett område än foton.