Gör egna presentpåsar av cellofan eller papper

Före julen tillverkade jag några presentpåsar av cellofan till mina äppelchips. Här är instruktioner för hur man själv kan vika små presentpåsar av cellofan. Man kan lika bra använda papper eller presentpapper.

1. Ta en ren mjölktölk som hjälpmedel och klipp ut en bit cellofan som går runt tölkens omfång och cirka 5 cm i nedre kanten och ca. 8-10 cm i övre kanten.

2. Vik upp ena långsidan

3. Vik upp den andra långsidan och tejpa ihop båda flikarna med genomskinligt tejp.

4. Vik bottnet genom att vika in kanterna mot mitten som man vanligtvis gör när man paketerar.

5. Vik andra kanten av bottnet likadant som ovan. Tejpa ihop på mitten. 
Här ritade jag ut några pilar för att visa riktningen på vikningens översta lager.

6. Vik ner de båda resterande flikarna på bottnet och tejpa.

7. Dra och lirka försiktigt ut mjölktölken från påsen. 
(Tejpa långsidan ytterligare vid behov)

8. Färdiga att fyllas och sedan knytas ihop upptill!

Försök nu sen fota genomskinliga påsar. Hrmm. Nå sådär, där var dagens pysseltips. Mer tips och inspiration finns under etiketten pyssel.

Kommentarer

Men åh, så smart att använda ett mjölkpaket som "mall" att vika runt. Tack för tipset! :D
EVELINA sa…
Tack för det tipset! Har aldrig kommit på tanken att använda mjölkpaket som mall så det var bra jag hittade det här inlägget =)
Maria: Mjölktölkens storlek var just perfekt till det jag behövde för äppelchipsen. Vassegod :)

Evelina: Hihi, vad kul att jag kunde hjälpa. Förresten, ÄLSKAR era smycken på We Style!