Maggie på Martha [hjärta] Jorden

 

Det känns som att det surrar av aktivitet just nu. Tankar som tänks, samtal som förs, planer som framskrider och järn som smides medan det är varmt. Ibland är jag med och smider och ibland får jag bara njuta och ta del av det. Jag tycker att jag ser allt fler och fler som tar och har modet och insikterna att göra någonting positivt får att bygga en bättre värld. Hurrrraaaa för det!

Jag läste nyligen om att det krävs endast en minoritet på 3,5 % av den stora massan att protestera för att en riktig politisk förändring ska ske och världen ska förändras. Bara 3,5 %! Och så finns det de som fnyser åt klimatstrejkar som någonting onödigt och tror att det som "lilla jag" gör spelar nog ingen roll. Bah! Humbug! 

En av dessa smeder för hållbarhet är Martha-förbundet, som ju länge stått för en jordnära folkbildning i hållbarhetens tecken. Nu ordnar Mittemellanmarthorna i Malax ett evenemang som heter Martha <3 Jorden på Malakta denna söndag 6.10 kl. 13-16.30 (inträde 10€).

Det blir en hållbar mässa med företag och produkter som står för jordnära värderingar, inklusive mig med mina örter, örtsalt och torkade vilda växter. Sen blir det en intressant föreläsning med Tom Juslin som berättar om "Klimatresan" där han rest runt i Norden och pratat med "vanligt" folk om hur klimatförändringen påverkat dem. Den allltid lika inspirerande Ila "Morotsila" Lassfolk berättar senare om steg mot en friskare värld och sen blir det paneldiskussion med föreläsarna samt Marthakvinnan Linda Råholm, som är en mamma som gör klimatsmarta val. En klimatsmart kakbuffé på det ännu! Härliga tider!

Jag är glad och tacksam över att få vara en del av evenemang som dessa. Jag kommer utöver att sälja mina produkter även att moderera paneldiskussionen. Ser fram emot detta!


Kommentarer