Vinterodling i plastback


För andra året provar jag vinterodling genom att förgro grönsakssådderna i plastbackar utomhus. Det gör att fröna gror när temperaturen blir precis rätt och plantorna blir färdigt härdiga och behöver inte curlas lika mycket när man ska plantera ut dem. 

Om ni vill läsa hur jag gjorde förra året och närmare instruktioner så klicka HÄR. Resultatet var riktigt bra! Men jag var lite ouppmärksam när det började bli allt varmare och borde ha varit lite snabbare på att plantera ut, så en del gick förlorat eller tog sig inte riktigt på grund av värmeförhållandena. 

Vintersådder sköter nämligen långt sig själva i det mikroväxthus som plastbacken bildar. Man kan så gott som strunta i dem ända tills det börjar bli varmare (kanske i slutet av mars eller början på april? Beror så på vädret...) När solen börjar värma måste man vattna oftare och släppa på locket lite så det inte blir för varmt därinne. Sen måste man ju som sagt också ha tid och rum och plantera ut dem eller skörda och äta upp direkt. 

I år har jag sått grönkål, röd grönkål, mangold, spenat, dill, persilja, purjo, pak choy, vintersallat och escarolesallat i plastbackarna. Tanken är att de flesta sorter ska bilda härdiga små plantor att plantera ut senare. Sådde skedde faktiskt redan 9.2.2020 men jag är bara lite sen att blogga om det. 

Eftersom det inte varit någon vinter att tala om alls i år, så är jag lite orolig att fröna ska ruttna bort av all denna väta. Jag är så evinnerligt trött på detta regn, regn, regn och vinterstorm efter vinterstorm! Sedär, jag håller på att bli en riktig bonde. För stereotypen säger ju att bönderna alltid klagar på vädret, höhö. I vilket fall som helst, så är väl vinterodling en term som är lite väl att ta i, när det inte ens varit termisk vinter ännu alls.


Detta år testar jag även ett amerikanskt påhitt om att odla i mjölkkannor av plast, men eftesom vi inte har några sådana förpackingar så fick jag ta till de få plastflaskor vi hade i högen av pantburkar och -flaskor och odla i dem. Jag fantiserar att det finns stora, genomskinliga, fyrkantiga plastflaskor med olja eller liknande som skulle säljas i Finland... men jag har inte hittat några sådana än. Har någon några tips? Kanske skolköken kunde ha nåt som duger?

I plastflaskorna har jag sått tomater av två olika slag. I ena flaskan köpta frön från Spanien och i den andra flaskan frön från egna tomater, en mellanstor röd sort. 

Wihuuu! Äntligen är odlingssäsongen igång igen! 


Ska du vinterodla i år och vad i så fall?

Kommentarer