Vintersådd i plastback

Igår gjorde jag kallsådd eller vintersådd av grönsaker och sommarblommor. Jag använde mig av plastbackar med inspiration från Kittys Drömgården. Wihuu, så kul att få så och sätta små frön i grodd!

Enligt Kitty's instruktioner borrade jag hål i plastbackens övre kant och i bottnet för ventilation och avrinningsmöjligheter. Jag har bara två plastbackar hittills för jag tänkte först kolla om det blir av och om jag kan fixa det, men det kliar nog i fingrarna att köpa några till. Det går med andra ord sisådär med Plastfria Mars / Muoviton Maaliskuu...

Jag sådde vintersallat, rucola, rädisa, portlak, dill, spenat, vallmo, gurkört, ringblomma, anisisop, krasse, grönkål och plocksallat. Jag väntar på en fröleverans där jag får mera olika sorters kål, som jag gärna skulle vilja prova kallså också. Jag tänker att jag kunde kallså en del och förkultivera en del inomhus.


När sådden var gjord förde jag ut plastbackarna på nordostsidan av bastun och satte sedan snö ovanpå trågen. Nu är det då att hålla lite koll på när snön i dem smälter, eventuell tillsätta mera snö eller sen vattna eller lufta vid behov.

Spännande! Har nån av er också gett er in på kallsådd och vintersådd?


Kommentarer