White Monday - hylla hållbara företag

Jag blev nyligen varse om att det idag är WHITE MONDAY! Kröhmm, inombords känns denna måndag väldigt grå, modstulen och seg, men det har nog mer att göra med mig än med världen utanför. Anywayz.

White Monday är en dag att hylla hållbara företag som jobbar för en cirkulär ekonomi. Det blir en sorts motvikt till den förhatliga, konsumtionshysteriska Black Friday som är på kommande nu i veckan. Förresten "Köp-inget-dagen" infaller på samma fredag som Black Friday. Sammanträffande? Hehe, skulle inte tro det... 

Vill ni underhålla er själva med mer  av mina sarkastiska utgjutanden över Black Friday så kan ni klicka in till det här inlägget eller det här inlägget där jag lite skamset ångrar mina hårda ord.

Alla dagar borde ju vara vita måndagar, alltså dagar som vi stödjer och använder oss av cirkulärkonsumtion. Nu är vi ju inte riktigt där, ännu. Men att vi ens uppmärksammar är ju ett fint steg på vägen.  

Jag skulle vilja hylla några företag i min närhet i White Mondays anda. 

  • LivsVinn är en nyöppnad butik i Närpes (Österbotten) som säljer svinn, främst mat såsom grönsaker, frukt, bageriprodukter, men även en del hygien- och städartiklar. En del av vinsten går till ett lokalt projekt eller välgörenhet. De finns även på Insta och FB.
  • Minimossen i Vasa är återvinningscentralen Stormossens nyöppnade butik, eller återbruksgalleri som de kallar det. Den första i sitt slag i Finland! Användbara saker som slängts får ett nytt liv i Minimossen antingen som sådana eller som fixade eller reparerade. Även här går en del av vinsten till välgörenhet. Minimosse finns också på FB och egen hemsida.


Har ni tips på dylika företag? 
Eller har du själv ett företag som passar in i White Monday-konceptet?

Övriga tips & tricks som jag har att komma med när man navigerar bland Black Fridays, White Mondays och allt där emellan är att fråga sig själv:
  • behöver jag den här prylen?
  • varför vill jag ha den här prylen?
  • var och hur har den tillverkats och av vem? 
Denna vintriga vita bild får representera min vita måndag, i brist på naturligt ljus för att ta nya bilder.  


Kommentarer