En rolig produkt- och matfotografering

Örtsalt av vilda växter

I samband med mina studier
till odlingsträdgårdsmästare så har jag också möjlighet att gå en massa roliga kurser som hänger samman med företagsamhet, marknadsföring och kommunikation. Tanken är alltså att stöda studeranden att bli egna företagare. 

Förra veckan gick jag på en kortkurs i produkt- och matfotografering med Natalie Aurén som har bloggen Flow Kitchen. Så roligt och inspirerande! Vi hade med egna produkter och fick efter lite teori och en kaffepaus styla, fotografera och testa oss fram. Utmanande, men Natalie hjälpte till och kom med input och idéer. Jag tyckte att jag fick många goda insikter om hur jag kan tänka kring stylingen av produkter. 

För det är en vidars stor skillnad på en platt bild och en stämningsfull bild. Nu har jag varit lite väl snabb i vändningarna och raderat de platta(ste) bilderna från kameran. Det skulle ha varit kul att visa förändringen som lite handledning kan ge! De första bilderna jag knäppte var verkligen, ehumm, enkla. 

För lite rekvisita, produkterna bara uppställda brevid varandra och bakgrunden var för framträdande. Men med lite textilier på rätt ställe, gröna blad och annat smått som skedar, skålar och sådant för att få lite mer stämning i bilden så redde det upp sig. Långt ifrån perfekt, en mulen oktoberdag med ett naturligt ljus och autoinställningar på kameran, men jag fick mersmak för att testa mera! 





Jag tror förresten att kursen hade en del i att jag hittade glädjen i fotograferande igen, som jag skrev om i förra inlägget


Kommentarer