Solkräm som dödar



Ja-ja-jaa, det var kanske en onödigt dramatisk rubrik, men jag tänker att alla bäckar små gör det till en riktigt skitig å... 

I värmeböljan gjorde jag och sambon som alla andra och drog iväg till stranden. Underbart och sommarskönt! Vi passade på att gå på avslappnande morgonyoga i parken utanför Wasa Yoga Center och drog sedan vidare till Sandö efter en lunchpaus på stan. Vasa eget sommarparadis.

Men när jag tog första doppet möttes jag av en äcklig syn. Vattenytan vid strandbrynet glänste av olja och fetter som jag antar att kommer från sololja. Från strandbrynet ut några meter i vattnet flöt ett tunt skimmrande lager av soljolja omkring.

Javisst, det är viktigt att skydda sig mot stark farlig UV-strålning och att bränna huden. Skugga och tunna, täckande kläder är kanske det bästa receptet, men det är ju skönt att suga i sig solens strålar och ligga där och dåsa och svettas. Speciellt vi nordbor behöver ta till vara solljuset när tillfället erbjuds, så kortare stunder i solen lär vara okej utan skydd. Vi behöver ju all D-vitamin vi kan få i form av solljus.

Tillbaka till oljan på vattenytan. Jag undrar om folk tänker på att sololjan som de lägger på kroppen hamnar helt ofiltrerad ut i vattendragen? Det har påvisats att en del solkrämer kan vara miljöfarliga när de hamnar i vår närmiljö. En del UV-filter bleker och i förlängning dödar också korallreven. Vi har förvisso inga koraller här, men nåt att tänka på när man reser utomlands. För all del tåls det att tänka på hur och vilka djur och växter som kan påverkas här i våra egna vatten, såsom fiskar och fåglar som får reproduktionssvårigheter i och med miljögifterna i solkrämerna.

Hormonstörande ämnen i solkrämerna påverkar vattendjurens liv, men även människor kan påverkas. Speciellt med barnens solskydd ska man se upp, eftersom barn inte ännu har fullt utvecklade organ att hantera olika kemikalier.

Forbrukerrådet i Norge har gjort ett test där de testade 45 stycken solkrämer på ämnen som kan vara skadliga för miljön, ämnen som kan vara allergiframkallande och ämnen som är hormonstörande. Endast åtta solkrämer fick godkänt. Du kan kolla listan HÄR.

För att summera:

  • för miljön och din egen hälsas skull skippa den skadliga sololjan
  • kolla upp den sololja som du använder här på denna lista om den är lämplig för miljön och din kropp



Själv använder jag främst kokosolja som solskydd samt försöker reglera tiden som jag exponeras i solen. Kokosoljan har en solskyddsfaktor på cirka 10-15, men det är lite omtvistat hur det riktigt ligger till med den saken. Det hjälper också att sakta bygga upp en solbränna, som i sin tur också skyddar huden till en viss del mot solen.

Morotliv har skrivit intressant och informativt om solskydd HÄR om du blev intresserad av att läsa mer om alternativ till butikernas solsmörjor.

Uppdatering 21.7: jag kom på att jag kunde nämna ätbara solskydd såsom mörk choklad, morötter samt tomat, som ökar kroppens naturliga solskydd.


Foton: Daniel Nissén

Kommentarer