Naturliga ätbara solskydd

Jag vill ju blogga och har mycket att berätta och dela med mig. Men jag är på semester och hälsar på släkt och vänner i Södra Finland. Här finns inte internet. Nej, nu ljuger jag. Men ute på holmen i skärgården är det dåligt om datorer. Dessutom är det så jobbigt att blogga från telefonen. Nog beskärmat. Följ mig istället på instagram. Jag heter MaggieBoh.

Tidningar har vi i alla fall här! Eller sporadiskt i alla fall. Och i tidningen, närmare sagt i Hufvudstadsbladet, läste jag om hur man kan förbättra kroppens eget solskydd. Intressant och enkelt kirrat!

För att förbättra kroppens eget solskydd ska man äta t.ex. mörk choklad vars kakaobönor innehåller ämnen som gör huden mer motståndskraftig mot UV-strålning. Ätbara grejer som innehåller antioxidanten betakaroten såsom morötter och andra röda och orange frukter och grönsaker skyddar huden mot solens starka strålar. Samma gäller även antioxidanten lykopen som också finns i röda och orange frukter och grönsaker. Tomat är speciellt rik på lykopener när den värms upp.

En undersökning visar att med tillräckligt med lykopen i kroppen har hudens naturliga skydd blivit upp till 33% mera effektiv. Häftigt eller hur? Enligt artikeln ger även färgämnet antocyaniner som finns i växternas cellsaft (E163) ett naturligt solskydd. För att få i dig det färgämnet ska du äta vinbär, körsbär och blåbär.

Tips på ätbara solskydd är: vattenmelon, tomater, bär, morötter, broccoli, blomkål, röd grapefrukt, aprikos, papaya, räkor, lax, makrill, torsk och mörk choklad.


  

Kommentarer

Linnéa sa…
Hej, länge sen sist.
Vattenmelon har i alla fall jag ätit så det nästan kommer ut genom öronen.
Hej Linnea! LÄngesen indeed, hoppas du mår bra! :) (trots sinnesjuka mängder melon?)