Aug 29, 2012

Intervallnybörjaren

Jag har så småningom börjat introducera morgonlänk i mina vanor igen. Inte många gånger, men några, har jag begett mig ut på morgonkvisten. Ack, så trött när klockan ringer, men vederkvickande och fräscht bara man tar de där första andetagen av frisk luft.

Jag försöker mig på intervallträning vars system jag själv lite hittat på enligt de principer jag hört att man ska följa. Det vill säga att jag värmer upp först i 5-10 minuter med joggning, sen springer jag förbi en eller två lyktstolpar i medelhög hastighet och sedan ungefär lika långt nästan så hårt som jag bara orkar. Sen dör jag. Nånej, nej. Sen stannar jag oftast och pustar några sekunder och promenerar vidare. Efter en liten bit börjar jag jogga vanligt igen och så upprepar jag proceduren efter att jag avlagt ungefär en lika lång sträcka som jag spurtade.

Nu vet jag inte alls om det här är effektivt eller inte. Kanske jag borde spurta i längre pass? Eller göra muskelträning där emellan? Typ squats eller nåt? Om ni har tankar och tips, så dela gärna med er.

3 comments:

Cat said...

Ja! Det borde vara super effektivt! Mycket bättre än att jogga långt i låg hastighet. Du kan ju också variera längden på intervallerna och göra intervaller i en backe för att göra det tyngre

marica said...

vet du vad, min blogg har något knas så jag kan inte kommentera där själv. Men "receptet" till väskan har jag hittat på själv och jag kan lägga upp en beskrivning på den till helgen åt dig. Det är verkligen inte svårt, men det tar lite tid. (ca. 2 timmar tog min, men det räknar jag då från första pappersviket till sista tejpen. Dessutom funderade jag fram hur modellen skulle se ut med under den tiden) Men det kommer.

Maggie said...

Cat: Tack för tipset! Backe låter lite väl häftigt ännu, men snart. Eftersom jag bor i det plattaste av plattland, Österbotten så får jag väl springa upp för Replotbro av och an. :P

Marica: jättekul om du kan lägga upp en beskrivning på bloggen din!

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...