Rawfood glass

Min vattenmelon-slukar-fas börjar sakta gå om och nu har jag istället gått in i jordgubbsfasen. Således blev det egenlagad jordgubbsglass igår kväll. Glassen är rawfood/råkost och består av två frysta bananer, cirka lika mycket frusta jordgubbar som fått stå framme ca. 5 minuter förrän de tillsammans med bananerna slängts i mixer och mixats till glass. Supergott!

Tydligen borde man använda en matberedare istället för att lyckas bättre. Jag tog sedan till stavmixern för att få en slät massa. Jag läste någonstans att man ska ha lite mindre jordgubb än banan, men det håller jag inte med om. Nu smakade det lite för lite jordgubb, så sätt hellre lite mer jordgubb än banan.

Man kan experimentera med olika smaker och kryddor, t.ex. kokosmjölk, hallon, blåbär, kakopulver, kanel, ingefära, päron och vad man nu kan tänka sig gilla. Basen utgörs alltid av frusen (eko)banan. Banan är ju en av de mest besprutade frukterna så det lönar sig att köpa eko.

Kommentarer

Mia sa…
Tips; mixa i en avokado (och lite frysta mango-kuber om det behövs mera sötma) för att göra glassen hälsosammare och fylligare!
Tack för tipset! Jag funderade på att lägga med lite avocado, men tänkte att jag skulle börja med the basics.
Heidi sa…
aaah, ser såå gott ut. Avocado tror jag blir mumsigt till, berätta om de vart gott!