Recept på surdegsbröd med rödbeta


Recept på att baka surdegsbröd kan verka invecklade, men jag skulle vilja påstå att bara man fattat grejen och hittat sin egen rutin som passar en själv bäst så är det både roligt och otroligt gott bröd. Jag har experimenterat med att börja baket på morgonen eller på kvällen, med olika "viloperioder" för degen, med att kalljäsa över natten och jäsa i sval rumsrumstemperatur och så vidare. 

I helgen gjorde jag ett surdegsbröd med rödbeta. Egentligen tycker jag inte om rödbeta speciellt mycket. Jag vill tycka om det eftersom det är en hälsosam och klimatsmart rotsak, men jag har inte ännu hittat de rätta smakkombinationerna för att jag på riktigt skulle se fram emot en rödbetsrätt. Jag älskar att laga mat och testa recept, smaka på nya smaker, kombinera ihop saker som finns i kylskåpet till nåt smaskigt och överlag är god mat ett kärt nöje. 

Men rödbetan. Njaa, tjaaa beskriver väl mina känslor ganska bra. För att göra slut på påsen med de nyttiga rödbetorna, så testade jag alltså att baka ner dem i ett bröd. Brödbak är ju förresten ett bra "hål" för lite sunkiga och mjuka rotsaker och grönsaker att "försvinna" i, för konsistensten märks ju inte när man trollar bort den i brödet. 


Man kan också använda bara rödbetssaft och då byter man bara ut en del av vattnet till den mängd rödbetssaft som man har. Jag ville ha med alla fibrer och annat nyttigt, så jag valde att riva rödbetorna på det finaste bettet på rivjärnet.  

Det bästa med att använda rödbeta är väl nog den ljuvliga intensiva rosa färgen som degen får innan man bakat ut den! Så fin. Eller, tja, okej, kanske det bästa är att den är nyttigt och hälsosam, meeeen vackra saker är också viktiga att ha omkring sig, heh.


Det här brödet blev väldigt gott! Trots rödbetan, haha! Nejdå, kanske tack vare rödbetan blev brödet smakrik och saftigt. Det finns otaliga många sätt att baka med surdeg som beror på till exempel mjölkvalitet, inomhustemperatur och årstid, men så här gör jag just nu.

Recept

några matskedar surdegsgrund
2 dl vatten
2 dl rågmjöl ekologiskt

300 g surdegsgrund
500 g vatten
800-1000 g vetemjöl ekologiskt (800 g om bakar utan rödbetor, mer mjöl med rödbetor)
20 g salt
1-2 tsk honung 
2 medelstora rödbetor, fint rivet

Morgon 1

1) Ta din surdegsgrund (några matskedar i en glasburk) från kylskåpet och blanda ut med 2 dl vatten och 2 dl rågmjöl. 

2) Täck över bunken med en bivaxduk eller plastfolie och låt stå i rumstemperatur ca. 10 h. Degbladningen ska vara bubblig och lite likna chokladmousse till konsistensen när den är färdig. 

Eftermiddag eller kväll 1

1) Ta några matskedar av den färdiga surdegsgrunden och sätt tillbaka i glasburken och in i kylen i vänta på nästa surdegsbak. 

2) Nu borde du ha ungefär 300 g surdegsgrund som du blandar ut med 500 g vatten och 800-1000 g vetemjöl. Kör ihop ingredienserna kort i en hushållsmaskin så att de blandar sig. Låt degen stå ca. en halv timme. 

3) Kör degen några minuter och blanda sedan i saltet och honungen och till sist den rivna rödbetan. Honung kan lämnas bort, men hjälper brödet att jäsa. Man kan även tillsätta andra kyddor såsom fänkål eller kummin i det här skedet. Nu ska degen köras i ca. 6-10 minuter tills degen är smidig, jämn och lossar från bunkens kanter (även nertill). Ha tålamod, detta tar en stund. 

4) Låt degen vila i buken i ca. 1,5-2 timmar. 

5) Ta upp degen ur bunken och dela upp den i två delar på ett underlag som du mjölat väl. Vik in kanterna av degklumpen turvis utan att knåda degen desto mera. Vik in några gånger, 3-5 gånger. Låt degklumparna vila på bakbordet i ca. 30 min för att spänningar i degen ska släppa. 

6) Vik in kanterna igen några gånger och lägg degklumparna i ett jäsningskärl som du mjölat in väl.  Vänd skarven uppåt, så hamnar de på bottnet sen när du stjälper upp degen på plåten senare. Jäsningskärlet kan t.ex. vara en sil eller ett durkslag med en inmjölad handduk i, men jag har även experimenterat med skålar av olika slag som fungerat riktigt okej. 

7) Låt degen vila över natten. Du kan kalljäsa den i kylskåpet eller i en oisolerade farstukvist som jag gör. Jag har även testat att ha den inomhus i köket övernatten, där vi har 18,5-19 grader varmt och det har fungerat riktigt bra. Degen har inte jäst för länge och tappat sin spänst, men jag antar att jäsa i rumstemperatur över natten är möjligt nu vintertid. 

Morgon 2

1) Om du kalljäst degen, låt den stå i rumstemperatur i några timmar (ca. 3-5 h, beroende på din inomhustemperatur) innan du bakar den. Om du jäst degen i rumstemperatur i ca. 10-12 h så går det bra att baka bröden direkt på morgonen. 

2) Värm ugnen till 250 grader. Sätt in plåten i slutskedet så att även den hinner bli varm. Sätt även in ett litet värmetåligt kärl med kallt vatten i. Fuktigheten ger ett segt och gott skal på brödet. 

3) Stjälp försiktigt upp degklumpen på plåten utan att knåda eller "störa" bubblorna i degen allt för mycket. Direkt och snabbt in i ugnen. 

4) Baka brödet i 15 minuter i 250 grader och sen ca. 15 minuter i 200 grader. Under de sista 15 minutrarna kan man nu och då öppna ugnsluckan lite grann för att släppa ut lite värme för att få en knaprig yta. 

5) Ta ut brödet och låt svalna under bakduk innan du skär upp det. 



Omnomnom! Det är inte ett Cookie Monster utan ett Surdegsbrödsmonster!


Kommentarer