Omställningsfestival och -konferens i Umeå

Hejsan hoppsan från flyttkartongskaoset i nya huset! Snart försvinner jag från internet i två veckor för att semestra med min mamma och mina systrar, men innan dess vill jag prata om en viktig sak. Nämligen att ändra kurs på detta sjunkande fartyg som är vårt samhällssystem och vår kapitalistiska ekonomi.

Det finns sätt att ändra kurs, ställa om och folk som är villiga att jobba för det. Sådana här personerna, inklusive jag själv, kommer att delta i Omställningsfestivalen och -konferensen i Umeå 21-22. september. Eftersom omställning till ett hållbarare samhälle innehåller "More party than protest", så blir det festivalstämning med många intressanta workshoppar och föreläsningar. Vi vet ju alla hur bra svenskarna är på att skapa mysig stämning, så jag tror det kommer att bli toppen!

För mer information om programmet se HÄR. Men i korthet erbjuder Omställningskonferensen en mötesplats där man tillsammans utifrån flera perspektiv utforskar möjliga framtida scenarier där ekologisk balans, rättvisa och välmående är viktigare samhällsmål än ett ensidigt fokus på ekonomisk tillväxt. Fokus ligger på hur man kollektivt kan skapa lokala lösningar som bidrar till en hållbarare värld. Det är en medskapande process där presentationer av inspiratörer varvas med dialog, workshopar och konstnärliga inslag.

En "paketresa" med en mini-inför-konferens på båten mellan Vasa och Umeå ordnas också för oss i Finland och speciellt här på västkusten. Det är föreningen Omställning Österbotten (som jag är aktiv inom) och Korsholm Vuxeninstitut som står bakom arrangemangen. Obs, boende bokar man själv, men i paketet ingår alltså resorna och konferensinträdet.


Jess, jess, jess! Det här kommer att bli så bra! Tänk att det ordnas sånt här fint och inspirerande i våra egna hemknutar.

Jag vet att jag själv brukar komma hem från dylika tillstälnningar fylld med framtidshopp, glädje och tacksamhet i hjärtat. Att få träffa liksinnade som grubblar på liknande frågor som en själv och att få prata om det (eller bara lyssna) brukar lösa förvånansvärt många knutar och jag känner mig liksom lättare efteråt. Jag har en tendens att tro att jag ska klara av och lösa det mesta själv, men sakta, sakta håller jag på och lär mig att det oftast blir bättre och avsevärt lättare när man gör saker tillsammans istället.

Photo by Dương Hữu on Unsplash

Kommentarer