Vilka växter kan man plocka i naturen i maj?

Den bästa tiden på året börjar nu! Det är nu som världen börjar färgas grön igen och naturen vaknar till liv. Fält och ängar börjar skifta från brunt till grönt, trädtopparna skimmrar också i ljusgrönt och alla ätbara vilda växter börjar titta fram. 

I maj finns det mycket att ta vara på i naturen. Här i Österbotten (zon 3 i Finland) är några exempel: 

Maskrosblad (Taraxacum)

Små maskrosblad kan användas i sallader eller på pizza såsom du skulle använda rucola. Maskrosen är en livskraftig och näringsrik växt - tänk bara på hur den kan växa på och igenom nästa vad som helst - och maskrosbladen innehåller rikligt med vitaminer och mineraler, så som kalium, järn, betakaroten, B-, C- och D-vitaminer, fosfor, magnesium och inulin. 

Älggört eller älggräs (Filipendula ulmaria)

Bladskott av älggräs är vackert röda och kan användas som komplementkrydda till salladen i mindre mängder, som dekoration på bakverk eller att koka te på. OBS växten innehåller dock salicylsyra, ett ämne som liknar acetylsalicylsyra som är den aktiva ingrediensen i aspirin.

Rönnbladsskott (Sorbus aucuparia)

Rönnens bladskott smakar fantastiskt gott! Påminner lite om bittermandel i smaken. Bra som krydda i salladen och speciellt på bakverk. Passa också utmärkt som te. Plocka bladskotten och de minsta bladen på max 2-3 cm för bästa smak.

Rölleka (Achillea millefolium)

Rölleka är en ört som kan användas i sallader som krydda och komplement, men passar också utmärkt på vilt och fisk. Pröva den gärna tillsammas med olika oster. Tänk på den lite som timjan. Rölleka är också utmärkt i te (både blad och senare blommorna). Rölleka innehåller favonoider, magan, magnesium, eteriska oljor, kalium och C-och E-vitamin. OBS, är man gravid eller allergisk mot gråbo och kamomill-arter så ska man vara försiktig med röllekan. 

Nässelskott (Urtica dioica)

Nässla är den mest näringsrika vilda växten som du kan plocka! Du kan variera användningen till allt från bakverk och te till stekt eller stuvad såsom spenat. Tillsätt i brödbaket, lasagnen, pajen, finhackad i köttfärssåsen, plättar, pannkaka, soppa och så vidare. Nässlan är min favorit och jag rekommenderar den varmt! Nässlan innehåller i princip allt du behöver och man kan likna den vid en multivitamintablett i växtformat. Nässlan innehåller rikligt med järn (mycket mer än spenat), kalcium (mycket mer än mjölk), magnesium, C-, A- och D-vitamin, karoten, mangan och mycket mer. 


Hoppas ni fick inspiration at gå ut och käka lite gräsmatta nu! Det är både billigt och gott. 

Viktigt! Plocka och ät ALDRIG någonting som du inte är 100% säker på vad det är.
Det finns många dubbelgångare som kan vara giftiga. 

Comments