Reselistan

Igår spelade radion massor med låtar som fick mig att tänka på vänner som bor utomlands. Sånger som väckte wanderlust i mig. Lite märkligt att det kom så många sådana låtar under en och samma dag, eller så var jag bara på ett resesinnat humör.

Jag gillar att resa. Utan att ljuga kunde man påstå att jag älskar att resa. Att få se nya platser, dofta på annorlunda dofter, smaka nya saker, känna en annan sorts luft på sin hud och att få stiga ut ur sin egen lilla bubbla och bredda sina sinnen. Hääääärligt!

Jag vet ju samtidigt att våra vita, västerländska eskapismepisoder till exotiska (och mindre exotiska) platser tär på miljön. Till exempel att det är billigare att flyga till vårt västra grannland än att ta båt + tåg är ju skamligt. Rent utav pinsamt. Att det också går att inhandla en weekendresa till Europa för några hundralappar och för ytterligare några hundringar en resa till USA är både oförsvarligt och kryptiskt. Jag förespråkar alltså att man ska skippa skattsubenvtionerna som flygbolagen för tillfället åtnjuter.

Jag har blivit tipsad av Ila om flera fina Instagrammare med temat hållbarhet och #sustainableinfluensers. En av dessa är @reformtravel som skriver mycket smart om turism. Till exempel att tursimen inte är frikopplad från resten av samhället och att buisness as usual inte längre är ett alternativ. Eller om bra turism och dålig turism. Att det finns turism som främjar social rättvisa, skapar långsiktiga arbetstillfällen, förstärker samhällen och kulturen och så vidare. Turism som sker utan exploatering och diskriminering. Nå, det är bättre att ni klickar in er och läser själva. 

Resebloggaren Malin Lundsten bloggade för en "liten" tid sen om en reselista och jag tänkte att  jag (äntligen) skulle ta mig an den. Men givetvis inte utan ovanstående brasklapp, som visar hur medveten jag är om att dagens förhärligande av resor är minst sagt problematiskt, kröhömm. Jag tror jag kunde skriva om och fundera kring resande ända tills internet tog sin sista (uttråkade) suck. Men tills dess, så håller jag till godo med reselistan!

Vem är jag som resenär?

1. Dyka i från poolkanten eller smyga i från badstegen / poolkanten?
Smyger nog i från badstegen eller poolkanten, för oftast är vattnet lite kallt. I havet vadar jag gärna ut med rätt så raska steg, lite som för att matcha havets lekfulla och stöddiga brus och vågor.

2. Backpacker eller "suitcaser"?
Backpacker alla dar i veckan! Okej, det finns nog en tjusning i känslan av att dra en nätt liten kappsäck efter mig, men det betyder oftast att jag gör en oförsvarbart kort resa. Längre resor = backpacker. Jag backpackade i ett halvt år i Asien för några år sedan. Den resan kan man läsa om HÄR.



3. Packa kvällen före eller packa i god tid?
Förut var jag mer av en packa kvällen före, men nuförtiden börjar jag oftast i relativt god tid (p.g.a. gott inflytande från sambon).

4. Sladda in på tågstationen / flygplatsen precis på håret eller vara där 1 timme innan deadline?
Sladda in i sista minuten. Så gott som alltid, oberoende vad det gäller. Är en tidsoptimist av rang.


5. Paketresor eller sy ihop själv?
Sy ihop själv! Jag misstänker att jag blir "lurad" om jag väljer en paketresa. Att jag själv kunde hitta ett bättre och billigare boende på bättre läge, att transportstäckor lika bra kunde lösas med billigare och enklare medel än att skjutsas runt i en flock, och så vidare. Jag vet inte om det stämmer, men nånstans måste de ju ta in lönen för de som jobbar för resebolaget. Jag tycker också att det är roligt att utforska ställen och fundera kring alla detaljer. Planerandet, drömmandet och peppande inför är en del av själva resan.

6. Foodie eller naturjunkie?
Oj. Båda. En av höjdpunkterna på en resa är ju att få pröva på lokala specialiteter, men naturparker och fina vyer kommer också högt upp på to do-listan under en resa. Men kanske snäppet mer foodie ändå.


7. Skidsemester eller sandstränder?
Sandstränder. Jag gillar också skidsemester, men min törst efter slalombackarna släcks betydligt snabbare än den för varma, sköna stränder.

8. Återkommande favoriter eller nya destinationer varje gång?
Nya destinationer. Det finns så otroligt många ställen som jag vill se i världen, så det känns lite tråkigt att åka tillbaka till nåt som man redan fått en glimt av. Det ska vara en riktigt, riktigt intressant eller vacker plats för att jag skulle vilja åka dit på nytt. Nå, närliggande länder som Sverige, Estland och Danmark kan jag nog gärna se på nytt, för det är inte ett så stort projekt att ta sig dit.


9. Roadtrip eller tågresa?
Tågresa. Där kan man träffa alla möjliga olika intressanta människor. Plus att man kan dricka öl eller vin då, hehe.

10. Systemkamera eller mobilkamera?
Nuförtiden när man delar hem med en fotograf av nåt slag, så har jag blivit lat och använder mest bara mobilen och pekar sedan hejvilt åt fotografen vad som borde förevigas med systemkameran...


11. Morgonmänniska eller kvällsmänniska?
Kvällsmänniska. Visst, jag har en hel del magiska upplevelser från tidiga morgnar, såsom soluppgången över Bagan i Burma, och jag uppskattar tidiga morgnar ute i naturen, men intryck fastnar lättare på kvällen när även mina tankar är skarpare. 

12. Spanien eller Italien?
Italiens cuisin gillar jag bättre, men vinet är godare i Spanien. Italien känns lite mer invecklat eller tillskruvat än Spanien, men det är kanske bara för att jag känner till Italien bättre. Jag och en kompis tog ett mellanår efter gymnasiet och bodde några månader i Florens, Italien. Good times.


13. Läsk eller alkohol?
Regelrätt läsk dricker jag så gott som aldrig, men nog smaksatt bubbelvatten ibland. Men godast är nog en öl eller ett glas vin att njuta av, om man bortser från vatten. En god kaffe smäller nog också högt.

14. Äkta böcker eller ljudbok?
Äkta böcker. Älskar att få tumma på sidorna och se hur antalet lästa sidor växer. Speciellt böcker som man måste sätta ner för att fundera på ibland. Filosofiska, tankeväckande böcker.  Såsom boken nedan.



Såhär på vårkanten är det ju många som börjar planera sin semester och då även olika resor. Hur tänker du kring resande? Berätta gärna om även du fyller i den här listan!

Kommentarer