På REKO med nässelpesto

Hejsanhoppsan! Idag kommer jag att finnas på REKO i Vasa med nässlor, nässelpesto och en bladning av vilda växter. Kom gärna och säg hej om ni är i närheten! 

Jag har länge - ca- 5 år! - varit administratör i REKO Vasa gruppen, så det känns minst sagt märkligt att vara "på andra sidan" nu. Men så är det väl. Man går vidare, roller byts ut till nya och saker och ting händer. Jag saknar nog lite grann de andra administratörerna och våra diskussioner. Ibland var det tungt när det var många saker eller "kriser" som skulle lösa, men jag lärde känna kloka, roliga människor som jag annars inte skulle ha bekantat mig med. 

Salladsmix av vilda växter. Naminam! Den här produkten säljer jag till exempel. 

Just nu går jag faktiskt lite och gruvar mig för det nya. Vad ska jag riktigt ta mig till? Ska jag börja jobba som odlingsträdgårdsmästare och lämna mitt jobb i kulturbranschen? Är jag bonde? Eller är det någonting annat som jag borde försöka sysselsätta mig med? Inte kan man ju leva på vilda växter heller. Eller? Helst skulle jag vilja arbeta med både människor och natur, hjälpa dem båda på något sätt. 

Äh, allt verkar så osannolikt och oändligt möjligt samtidigt! Det finns ju många fina exempel på folk som kör sitt eget race. Varför skulle inte jag också kunna göra det? Vad är det värsta som kan hända? (Jo, att bli utblottad och inte klara av att försörja mig och de som litar på mig.) 

Jahapp, det som skulle bli några rader om att jag säljer vilda växter på REKO idag, blev till funderingar kring framtiden. Men det är nog bra att få skriva av och ner det som snurrar på i huvudet. 

Vi kan avrunda med att jag delar med mig av ett jättegott recept på nässelpesto, som jag säljer idag på REKO. Eh, jag säljer alltså pesto, inte receptet, höhö. 

NÄSSELPESTO

1 liter nässlor*
1 dl solrosfrön
3 vitlöksklyftor 
2 dl olivolja eller rypsolja om man vill använda inhemska produkter
2 dl parmesan eller en stark, lagrad ost om man vill använda inhemska produkter
salt och peppar

Gör så här:
Förväll nässlorna och mixa tillsammans med solrosfrön, olja och vitlök. Riv osten och blanda ihop allting tillsammans med salt och peppar. Häll lite olja på så att peston täcks. Förvaras i burk med lock i kylskåpet. Håller sig i ca en vecka.

*Det kan vara knepigt att mäta upp nässlor, så oftast får man höfta mängderna. Jag brukar mäta upp färska, ohackade skott som jag plattar ihop lite grann i måttet (mixern), men ändå inte för mycket. 


Nässelpesto.

Foton: Daniel Nissén.

Kommentarer