Miraklen i mars

Det är två fina kampanjer för miljön på gång just nu. Jag ska ge er cliff notes för dessa två guldklimpar. 

  1. Muoviton Maaliskuu som på svenska blir (det inte alls lika smashing namnet) Plastfri Mars. Det handlar om att väcka diskussion och medvetenhet om plasterna som vi använder i vardagen. 

    Finns det andra material än plast som kunde funka? När behöver produkter plast och vilka gånger kunde man skippa plasten? Hur kan man minska slentrianplasten i vardagen? Det finns många små trix och knix som folk delar med sig av i sociala medier. Hur minskar vi slentrianplasten inom industin och byggbranschen? Inom lantbruket?

    Såväl politiker som Heidi Hautala (De gröna, well duuh), företag som Paulig, influencers som Noora Shingler på Kemikaalicocktail och många privatpersoner har hakat på kampanjen. Eller det är faktiskt Hautala, Finlayson, It's Pure Oy, Sinituote, Stockmann och Zero Waste Finland ry. som är idémakarna bakom kampanjen. Det är nu andra året som kampanjen ordnas, vilket känns väldigt angeläget i och med att man hittat mikroplaster i princip överallt. Uäk. 

    Mitt tips: börjar sortera ditt plastskräp för återvinning istället för i brännbart, så blir man mer medveten om hur jäkla mycket plast man faktiskt förbrukar. Det är rätt så ögonöppnande. Det finns återvinningskärl för plast på de flesta ställen runtom i Finland. Inte kanske i den egna husknuten, men ändå inom rimligt avstånd. Vi för t.ex. vårt plastskräp in till Vasa, ca. 30 km, samtidigt som vi har ärenden in till stan. Man kan också ta upp till diskussion i det egna husbolaget att införskaffa ett plaståtervinningskärl, om det saknas där du bor.


  2. Ekofasta är en återkommande kampanj som fokuserar på hållbarhet både ur människans och miljöns vinkel. I år är det klädkonsumtion som står i fokus. Syftet är att väcka diskussion och tankar om klädernas miljöpåverkan och vår egen konsumtion av kläder. Fasta handlar ju om att ta avstånd och skala ner. När man saktar in och tar ett steg tillbaka så är det också lättare att med nyktra ögon se på hur man agerar, vilka mönster och rutiner man har och var det finns möjlighet till förändring till det bättre. 

    Kampanjen drivs av den Evangelisk-lutherska kyrkan i samarbete med Kyrkostyrelsen, Finlands svenska Marthaförbund och Domkaptilet i Borgå stift.

    Mitt tips: lyssna på poddarna om Ekofasta där man behandlar allt från klädernas produktion och väg till konsumenten till hur man bygger en hålbar garderob, kontrollerar sin shoppingsimpuls och vad som händer med kläderna när man är färdig med dem. Jag är nämligen ingen expert på detta område, för jag handlar nuförtiden inte kläder mer än ett par gånger i året och då oftast på loppis och jag lappar febrilt det jag har, men ändå har jag en garderob som sväller över med klädpaltor. Suck. 

Låtom oss hoppas på att marsmånad bringar oss mången mirakel i miljöformat! 

Peace out mina små guldlockar!


Kommentarer