Min Bullet Journal


Min syster gav mig en fantastisk julklapp: en bullet journal! Jag hade ju nog hört om bullet journals tidigare, men hade inte riktigt fattat grejen. 

Jag fattade inte varför man skulle rita upp en kalender när man lika bra kunde köpa en färdigt ifylld kalender. Jag fattade inte vem som har tid att sitta och rita upp veckouppslag och dekorera det ena och det andra, klistra klistermärken och färglägga en kalender. En kalender. En kalender som rätt och slätt ska berätta för en vad som händer när och var. Varför skulle jag behöva nåt mer än rutor med datum och veckodagar?

Nå, så fel jag hade haft! En bullet journal är en flexibel kalender där man kan samla så mycket mer än vad som händer när. Fördelarna som jag upplevt av en bullet journal är följande:

  • en bättre överblick och system för mina TO DO-listor, vilket också gör att uppgifterna inte blir och gnager i samvetet eftersom jag har tydligt lagt upp när jag måste ta tag i olika saker. Jag har nog tidigare också haft to do-listor, men det har kunnat vara på olika papper i olika häften och ibland utan en klar deadline.
  • flexibilitet!
  • kreativitet!
  • habit tracker som ger en överblick och sporrar mig till olika goda vanor såsom yoga, meditation, sova tillräckligt och så vidare. 
Förkortningen för Bullet Journal är ju bujo och den förkortningen kommer jag att använda i den här texten. Så här ser min bujo ut för tillfället. 



Jag googlade måååånga You Tube-videor om hur man riktigt ska göra och strukturera upp en bujo. Jag följde rådet att göra upp ett index i början av journalen. Hittills har jag inte använt det när jag letat efter ett uppslag, utan istället har jag bara bläddrat tills jag hittat det. Det är inte så svårt att hitta rätt uppslag tycker jag, för när man själv har skapat ordningen så minns man nog ganska bra var man lagt vad. 


En "nyckel" som berättar om färgkoder och symboler har varit väldigt användbart i mitt tycke. Inte för att jag kollat på denna sida mer än när jag har behövt skapa en ny färgkod eller så, men ändå bra att det finns samlat på ett ställe. Nu märker jag förresten att jag inte använt "task" och "event" riktigt konsekvent enligt den här definitionen, men huvudsaken är ju att jag själv hänger med vad jag menar. 


För att få en överblick av året gjorde jag ett årsuppslag som sträckte sig över två uppslag. Där skriver jag upp födelsedagar, årsdagar, resor, viktiga kurser eller möten eller annat som är lite större än att "träffa X för lunch". 


Varje månadslogg eller -uppslag har en egen färg som jag försöker binda ihop med veckologgarna. Att tydligt lista de viktigaste sakerna som ska fixas eller hända under månaden högst upp funkar utmärkt. 

En superbra och användbar grej är habit trackers, alltså olika sätt att följa upp vanor som man har. Jag har valt att försöka följa med hur och hur länge jag sover varje natt. Då kanske jag snabbare vaknar upp (pun not intended) om sömnrytmen störs av någonting en längre period. Dessutom kryssar jag i om jag har yogat, mediterat, varit ute i naturen eller varit ute på en joggningsrunda. Den sistnämna är den där heeeeelt tomma raden i diagrammet till näst längst till höger. Det har inte riktigt varit väder för att stritta runt kring hala och mörka vägar, host, host. I raden längst till höger följer jag med att jag dricker tillräckligt med vatten. Habit trackers är superbra grej som både sporrar mig att "ligga i" och klargör hur läget ser ut. 


Mina mål och drömmar för både 2019 och för sju år framåt har jag plitat ner i ett eget uppslag i ganska detaljerad form. Men jag suddade bilden lite här nu, för det är liiiite för personligt att dela med dessa planer helt ocensurerade. Jag använder nämligen min bujo som min privata journal och tänker mig att det är i princip bara jag som ska läsa den. Den är alltså inte en vanlig kalender i den meningen.


Förutom planer, möten och mål, så har jag även gjort ett plockschema över vad som mognar när i naturens skafferi. Återstår att se om jag kommer att komma ihåg att kolla på detta. Jag har också gjort uppslag för trädgården och odlingarna. 


Det första veckouppslaget som jag gjorde blev lite rörig, men färggrannt och roligt. På andra sidan om veckokalendern har jag alltid reserverat en sida för att varje dag lista upp saker jag är tacksam för. Tacksamhetsloggen är guld! Det gör så gott att varje dag reflektera över stort och smått som jag är tacksam för. 


Exempel på en bättre och lite mer strukturerad veckologg här. Strukturen är den samma, men nu har jag färgkodat veckan i samma färg som januarimånad och januaris övriga veckor och gjort en tydligare ruta för TO DO's. Kanske hittar jag ännu på nåt annat system, men för tillfället funkar det här bra för jag har inte behov att skriva så mycket under olika dagar just nu. Men det kan ju ändra.

Flexibiliteten är en av de bästa sakerna med en bujo! Så länge man inte ritar upp allt för långt på förhand med samma modell så går det lätt att ändra om upplägget när livet och behoven ändrar. 


Kreativiteten är en annan av de bästa sakerna med bujon! Jag har inte tagit mig tid att rita eller måla på år och dar, men nu fick jag lust att fylla ett tomt blad med ett inspirerande citat och en matchande skiss av en lejonhona. Att få rita, dekorerar och göra sidorna vackra är förvånansvärt givande. Jag har gett det mycket mera tid än vad jag trodde att jag skulle ha tid eller tålamod till. 


Givetvis har även mina studier fått plats i min bujo. Jag försökte göra en överskådlig bild av hur mina studier kommer att se ut, vad som händer när, vilka helheter som ska avklaras när och var. (Jag suddade även denna lite, för praktikplatser och sånt är ännu lite öppet.) Det är ju bara en plan och skiss, men det hjälpte mig att få lite klarhet i hur mina år kommer att se ut framöver. Jag har också gjort en lista på all litteratur som jag kan bocka av och en lista över de yrkesprov som behövs för examen. Ska bli skönt att få börja kryssa i kruxen i den senare listan! Litteraurlistan är redan ganska bra bearbetad.



Det här ju bara ett axplock förstås. Jag har även listor såsom önskelistor, bröllopsplanering, bloggämnen och sånt. Men det här gav kanske en inblick i alla fall. Väldigt kul och givande tycker jag att det är. Jag kan verkligen rekommendera bullet journaling!

När jag googlade och kollade på andras bujon, så fick jag nog lite prestationsångest. Eller jag tyckte att jag har en så slarvig handstil och inte är riktigt tillräckligt noga med linjer och estetik, jadijaajaa. Inte heller kan jag lettering och inga klistermärken äger jag. Men det spelar ju ingen roll. Jag tänker inte sätta några pengar på att konsumera bujo-produkter, men man kan ju göra sin bullet journal på precis det sätt som man själv vill. Så avskalad, klottrig eller minituöst dekorerad som man vill.

Och vilken bujo är komplett utan ett citat från en Harry Potter bok? Ingen.



Kommentarer