Blogga såsom förr i tiden

En klassisk "det här gör jag idag" eller "händer just nu i mitt liv" känns som en bra idé idag. Anspråkslösa rapporteringar om nuet hör kanske främst till bloggåren på 00-talen, vad vet jag, men jag kan ändå inte motstå att plita ner några rader. Det är förvånansvärt kul att gå tillbaka i bloggarkivet och se var man var just då i den specifika stunden.

- De första frösådderna gjorde jag förra veckan och hittills har 4 olika tomatsorter, purjon, dillen, krassen och vitlöksblasten (groddar "fröna" och ska ha som krydda i mat eller på smörgås) kommit upp. Vattenmelonen och paprikan har inte ännu visat tecken på att gro, men vettja dom ska ta sig. Snart ska jag så meeeera sorter!

- Studierna till odlingsträdgårdsmästare går fint. Jag har pluggat en del latinska namn på växter och mycket om jordmåner, växtskydd och gödsel. Senast i april får jag gå på min första praktik!

- Idag har jag bakat ut mitt hittills bästa surdegsbröd. Jag har nyligen börjat experimentera med surdegsbröd och de första försöken blev, eh, inte riktigt ätbara. Inte alla fall för människor. Men nu börjar jag fatta galoppen! Samtidigt som jag förberedde lunchen och delvis middagen ikväll har jag också gjort en bondost enligt Marthornas recept. Kände mig som superwoman á la bondmora när jag multitaskade i köket idag.

- Jag har mediterat och yogat  så gott som varje dag under den senaste månaden. När blir jag upplyst? Nå, skönt är det för huvudet i vilket fall som helst. 


Kommentarer