Just nu

En inblick i vad jag ser och gör i denna stund.

Just nu:

  • knarkar jag Underbara Clarahemtrevliga och inspirerande inlägg och drömmer om att bli en hybrid av henne och Jonna Jinton.

  • sparkar brasan i eldstaden och ger mig både värme och mys. Själv är jag ännu insvept i min röda morgonrock med rosor på, delvis för att det är mysigt men också för att den är så varm och go'.

  • har jag öppnat flera dokument och filer som handlar om frilandsodling av grönsaker, men sitter istället och läser bloggar, artiklar och, tja, skriver här.

  • ligger dimman som ett vilsamt täcke över landskapet och sveper in alla vassa konturer och kontraster i ett behagligt mjukt dis.

  • hänger juldekorationerna ännu kvar, för än finns det tid att vila i midvinterns lugn och mys. Lite kryper det i kroppen att få ta ner julen och spurta på in i det nya året med friska, nya tag, men samtidigt försöker jag att inte ha så bråttomt och istället njuta av den paus som julen för med sig. Det är inte endast under julen, som vi (förhoppningsvis) kan varva ner, utan även tiden efter julen ger oss ett vacuum att bara vara i och reflektera över nuet. Det vore fint om vi under hela året kunde bevara en del av den julkänsla av glädje, välvilja och tillåtelse att varva ner och vara "oproduktiva". Vi behöver inte direkt springa vidare till nästa prestation och nästa punkt på att-göra-listan så fort som januari tar vid. Eller så pratar väl bara den priviligerade slöfocken vars ekorrhjul har (tillfälligt) stannat... 




Kommentarer