En bra och en hemsk sak som jag läst

Rubriken i korthet, så länkar jag här nedan till två olika men ändå relaterade grejer som jag läste idag. Båda handlar om jorden och miljön. 

  • Svenska Yle har en artikel om hur natur och djur används för både fysiskt och psykiskt välmående. Superintressant att man börjar fatta hur mycket kraft det finns att hämta i naturen! Jag och sambon är själva inne på lite samma linje och smider lite planer för framtiden, men vi får se vart det bär.

  • Veckans affärer har en kort men intressant artikel om att vi nått långt bortom den fysiska gränsen för vad vår planet klarar av och nu måste vi omvärdera det ekonomiska systemet. Texten grundar sig på ett bakgrundsdokument till en kommande FN-rapport. Två finländska forskare står förresten bakom dokumentet. Det kan verka dystert, men med risk för att avslöja slutknorren, så menar både Naomi Klein och Science Alert att förändringarna som krävs är stora och kan verka skrämmande men historien har bevisat att människor har kapacitet att organisera samhällen med respekt för naturen och att vi kan åstadkomma storverk när alla drar åt samma håll. 
Hoppas ni tar och läser! Tipsa också gärna mig om andra liknande nyheter. 


Kommentarer