Att sälja nässlor på en 1700-tals marknad i Storkyro

 


Detta veckoslut har tillbringats i jobbets tecken, med att sälja vilda växter på 1700-tals marknaden i Storkyro. Det var trevlig stämning, mycket folk och rätt bra kommers. Var du där? 

Jag sålde torkade nässlor, nässelpulver, älgört, teblandningar av vilda växter och torkat äpple, örtsalt med nässla och mycket mer, sprängticka och lite blommor och grönsaker från trädgården. Detta utklädd i 1700-tals kläder med en gnutta improvisation. Våra vardagsrumsgardiner fick bli en brun kjol och kökshandduk min huvudbonad.



Jag måste nog medge att det är lite påfrestande att jobba "vanligt" med lönearbete hela vecka och sen stå hela helgen på en marknad. Det är så givande att prata med folk och berätta om vad man kan göra med vilda växter, kanske till och med få någon inspirerad att börja plocka själv, men samtidigt riktar jag en hel del energi utåt vilket kan göra en lite trött i slutet av dagen. 

Men det var en trevlig och lärorik upplevelse! För varje marknad och evenemag lär man sig mer och mer om vad det lönar sig att göra och säga, hur man kan presentera olika saker, lägga upp produkterna, dekorera bordet, prissättning och så vidare. 


Nästa gång du kan träffa mig på en marknad är på:


Foton: Daniel Nissén

Kommentarer