En midnattspromenad i juni

Foton: Daniel Nissén


Uti vår hage där växa blå bär.
Kom hjärtans fröjd
Vill du mig något, så har du mig här
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd



Fagra små blommor där bjuda till dans.
Kom hjärtans fröjd
Vill du, så binder jag åt dig en krans
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd



Kransen den sätter jag sen i ditt hår,
Kom hjärtans fröjd
Solen den dalar men hoppet uppgår
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd



Uti vår hage finns blommor och bär,
Kom hjärtans fröjd
Men utav alla du kärast mig är
Kom liljor och aquileja,
Kom rosor och salvia,
Kom ljuva krusmynta, kom hjärtans fröjd


Foton: Daniel Nissén

Detta magiska sommarljus! Åh, vad jag älskar det! En lördagskväll halv ett på natten begav vi oss ut för att dansa i dimman. Med knastrande grus under våra cykeldäck och en ljummen vind i håret flydde vi från myggorna bort och in i ett dimbeslöjat landskap. Luften doftade fuktigt och fylligt av grönskan och blommorna som kantade de små lands- och traktorvägarna som vi tog oss fram på. Luften var så frisk och lätt att andas att jag inte kunde få nog.

Att röra sig i naturen under udda tider på dygnet är någonting väldigt speciellt. Man får se ljus, färger och en stillhet som inte visar sig normalt. Det är som om man vid soluppgång och skymning får ta del en liten hemlighet, en råversion av naturens skönhet som aldrig kommer att komma igen utan alltid återuppstår i en ny skepnad. Färgerna, ljuset och stämningen är som ofilterade, mer påtagliga och mer kraftfulla än på dagen.

Jag kan inte undgå att beröras över hur vackert det är. Jag tror inte någon kan det som vistas i dessa marker. En midnattspromenad hör varje sommar till.



Kommentarer

M sa…
Så vackert. Tidiga morgontimmmar när dimman ligger lågt och luften lätt att andas är blamd det vackraste jag vet. Nu hör man också nattflyttandw fåglar dra förbi.
Monica: Så sant, luften känns så lätt att andas då. Det som att man inte kan få nog!