NO dig - YES work

Den som menar att odlingsmetoden No Dig skulle vara för latmaskar kan nog se sig nånstans dit  spaden inte räcks. I korthet går metoden ut på att man bygger odlingsmaterial uppåt istället för att söndra jordskiktet och gräva neråt. Puh, det är mycket jobb att bygga uppåt också! Men jag tror odlingsresultatet kommer att bli mycket bättre!

Iår har jag återanvänt förra årets odlingslimpa, som jag byggde upp med ett tjockt lager tidningspapper, grenar, ensilage, hästgödsel och sedan halm ovanpå (om jag minns rätt). Den funkade nog riktigt fint. Nu när snön äntligen smalt bort i slutet av april hade odlingslimpan sjunkit ihop rejält.

Nu får ni hålla till godo med usla mobilbilder, för jag hade knappt tid att pausa i min iver och ännu mindre tid att leka med systemkameran. Swish, swish några bilder i förbifarten istället!

Iår vändes jag först om lite grann i odlingslimpan, luckrade upp jorden med hjäp av min nya "grep" (ska visa den senare), tillförde kompostmaterial både från trädgårds- och matkomposten, några säckar halvförmultnade löv från hösten som jag sparat i sopsäckar.


Jag lät det regna i några dagar så att högen var riktigt genomvåt och inledde sedan nästa skede nu i helgen när solen sken.


Blötlagda tidningar bredde jag ut över hela limpan. Tips, sätt tidningspappret långt ner vid kanten, gärna under kantbrädan. Sen täckte jag limpan med höensilage från trädgården och vattnade. Få se hur mycket ogräsfrön som jag får att ta fart i mina odlingar nu... Tidningsmaterialet fungerar nämligen som en barriär mot ogräs underifrån tillsammans med de många andra skiktena som kväver ogräsen, men det finns ju nu risk att jag kontaminerat min egen odling. Nå, vi får se.




Nästa steg är att gräva fram hål eller rader i hölagret så tidnignspappret syns. Med en trädgårdshacka gjorde jag sedan hål i tidningspappret där jag skulle så mina frön. Hålen fyllde jag sedan med trädgårdsmylla och däri sådde jag sedan mina frön.


I denna bädd blev det vitlök (som borde vara klar på ett år) i mitten, morot på vardera sida och rödlök längst ut samt lite krasse i kanterna.


Nu ska denna darrhänta och armsvaga kvinna kasta fötterna upp på soffbordet och ta ett glas vin. Det hann ju nämligen bli kväll innan jag var färdigt härjad i trädgården. Just nu kretsar mina tankar mest kring trädgården, trädgården och trädgården, så det blir inte gjort eller skrivet så mycket annat.

Men vilken novis jag fortfarande känner mig som när det kommer till odlandet. Det finns en ocean av olika sätt att göra samma sak, jag försöker tänka lite permakultur med samodling och försöker komma ihåg vilka växter som passar bra brevid varandra och sen ännu försöker implementera det på vår växtzon, plus ta i beaktande att jag bor ute på en ö, där det tyvärr är avsevärt kallare om våren än på fastlandet. Nå, bara genom att försöka och stundvis misslyckas så lär man sig.


Kommentarer