Kurser i vilda växter och naturens skafferi

Är du nyfiken på att lära dig mera om vilda växter? Är du nyfiken på vad som är ofarligt att äta och vad man egentligen kan tillaga av nässlor, maskros, mjölkört och kirskål?

Då har du tur! Min nästa kurs börjar riktigt snart. Denna gång i Närpes via vuxeninstitutet. In med en anmälan kvickt för kursen kör igång redan 22.5. Klicka HÄR.


Bild: Heidi Hendersson

Snart börjar nämligen de ätliga ogräsen dyka upp! Nässlorna är en av de första tätt följt av maskros, mjölkört och kirskål. Om du skulle vilja lära dig mer om att plocka vilda växter så kommer jag gärna och håller ett kurstillfälle, ute i naturen eller en föreläsningssal, helt hur det passar dig.

Exempelvis en sådan här kurs kan jag erbjuda. Kolla även mer alternativ under fliken "KURSER" här uppe strax under headerbilder.

VANDRING MED VILDA VÄXTER 
Vi bekantar oss med vilda växter och deras växtplatser under en promenad i naturen. Därutöver pratar vi om hur och när man ska plocka, hur man tar tillvara och torkar vilda växter samt får du tips på användningsområden. Du kan vara total nybörjare eller redan bekant med vilda växter från förr. Kurstillfället kan skräddarsys enligt deltagarna och även erfarna kan hitta nåt nytt. 
Tid: ca 1-2 h enligt överenskommelse
Pris: 20-25 € / deltagare beroende på kursen längd och deltarantal

Jag har alltså under åren utbildat mig till professionell förädlare av vildväxter med plockarkort för de vanligaste vilda örterna. med örtrådgivarna Jouko och Raija Kivimetsä. Innan dess har jag gått närstudie- och webbkurser utöver egna studier sedan 2011. Det finns mer att läsa om hur jag förkovrat mig i vilda växternas underbara värld under fliken "Naturens skafferi".

Skulle du råka befinna dig någonannanstans än i Österbotten och dessutom är en hejare på det andra inhemska så kan du kolla om Jouko och Raija Kivimetsäs kurser skulle passa dig. Mer info på deras sida här.







Kommentarer