Gott ur naturens skafferi: kapris av maskrosknoppar

Maskrosknoppar blir fina "kaprisar"

Man hinner bara säga "Hepp!" så har nästa delikatess ur naturens skafferi ploppat fram såhär på vårkanten och i denna sköna värme! Rallarrosens skott som jag skrev om i förra inlägget börjar snart vara förbi, men ingen fara, än finns det mycket gott kvar att tillreda.

Maskrosens blomknoppar blir nämligen utmärkta substitut till kapris! Det är de allra minsta och hårda knopparna som blir bäst. Helst de som inte ännu skjutit upp från rotpartiet. Man lägger bara blomknopparna att dra i lite salt i några dar och kokar sedan upp en lag av vinäger som man häller på.

Jag ska skriva ett noggrannare recept senare. Tidigare har jag testat Marthornas recept, men då ska kapris stå i tre månader och dra i salt, så förra året testade jag ett snabbare recept. Det blev också superbra!

Urflåt och försäkta, för dessa sudduga, snabba mobilbilder, men... eh, jag lovar dyrt och heligt att min sambo snart ska stiga in med systemkameran och reda upp situationen. (Visst älskling??)

Kommentarer