Lista om personlig utveckling dekorerad med GIFs

En lista gör gott åt skrivlusten. Och läslusten för den delen också. Jag spanade in Malins 15 frågor om personlig utveckling redan för ett bra tag sedan och tänkte att "Det där ska jag svara på! Sen. Lite senare när jag har mer tid och tankar." Nååå, vettja om tid eller tankar är varken mer eller mindre i dagsläget, men jag har hört att nuet är en bra tidpunkt att börja i när man ska ta sig för olika saker.

Så här är min svar. Utöver Malin så har i alla fall även Vonne och Ellen svarat på listan. Någon annan?


15 frågor om personlig utveckling

1. Hur ser en perfekt dag ut för dig?
Viktigaste är att dagen börjar lugnt och hemmavid. Jag får sova till 9-tiden och vakna utvilad, äta en långsam brunchliknande frukost med nattsvart kaffe medan jag läser intressant artiklar, en god bok eller ett roligt internet. Sen  kan det få hända lite vad som helst eller ingenting. Jag kanske planterar frön eller grejar i trädgården (märks det att jag väntar på våren?) eller pysslar med nåt annat jordande såsom med vilda växter. Det brinner en brasa i öppna spisen och en jättegod middag väntar. I famnen ligger en katt och spinner vid nåt passligt tillfälle. En perfekt dag innebär att jag får någonting gjort - såsom att hugga ved, plantera om blommor, rensa mina örter - , men ändå får ta det lugnt och göra nåt kreativt samt god, god, god mat.

Denna bild av eld får representera mysbrasa, kreativiteten och driven att åstadkomma nåt, men i en lugn takt.

2. Vad ville du bli när du var yngre?
Hästskolelärare tror jag minsann. Synd att jag i nåt skede upptäckte att jag var lite rädd för hästar...



3. Vilken ovana skulle du vilja bryta?
Tröstätandet. När jag tycker synd om mig själv är det inte långt till comfort food.


4. Vilken ny vana skulle du vilja införa i ditt liv?
Morgonpromenader eller -joggningar. Nu när ljuset börjat återvända och vårfåglarna sjunger, så skulle det vara ett ypperligt sätt att börja dagen. Frisk luft, soluppgång och rörelse i kroppen! Det tycker jag varje kväll. Tills jag vaknar som en ljusskygg morgonzombie.


5. Tänk på en person som du verkligen beundrar. Vad har den personen för kvaliteter som du tycker om?
Sympati, medlidande och stor förståelse för andra och tolerans. En positiv attityd och en stor gnutta humor.


Denna man gick inte GIF:a. Too holy for GIFs.

6. Vad gör du för att slappna av?
Tänder en brasa i öppna spisen och läser eller skriver nåt, gärna med en kopp/glas av nåt gott och en katt i famnen. Och förstås yoga. YIN yoga, aaaaaaaaah....


7. När gjorde du senast någonting som skrämde dig?
Det var nog rätt länge sen som det riktigt kändes i kroppen, så jag tror det snart är dags. Det sägs ju att det inte är värt att göra om det inte pirrar lite grann av rädsla i maggropen.

Jag var i och för sig nyss in på starta-eget-konsultation och när jag satt och väntade på att få gå in till konsluten så pirrade det nog till såsom det brukar göra när man t.ex. väntar på att få gå in på en arbetsintervju. Det tolkade jag som ett bra tecken. Om tanken "Vad är det som jag egentligen ger mig in på??" slår en så är det förmodligen en bra sak. (Förutom om det handlar om att sitta i en tatueringsstol i färd med att skaffa en ansiktstatuering. Då är rädslan befogad.)



8. När kände du dig senast stolt över dig själv?
Här i veckan när jag visades uppskattning på jobbet. Like a boss.


9. Vilka praktiska egenskaper önskar du att du hade?
Jag skulle gärna vilja kunna manövrera en motorsåg, meka lätta saker på en bil och bygga rakt, fint och självsäkert.



10. Vad tycker du om att göra för andra eller ge till andra (inte materiellt utan av dig själv)?
Att ge uppmuntran och stöd och heja på. Speciellt när någon är i valet och kvalet och inte riktigt vågar kasta sig ut och ta det där beslutet. Sååå, i princip en cheerleader?

11. Vad gör dig exhalterad?
När många bra saker klaffar samtidigt och solen skiner, det är vår i luften och allt verkar vara möjligt. Huhhu, då är jag ett Hangökex på extacy!




12. Vad gör dig nedstämd?
För lite sömn. När jag blir besviken på någon. Mörkerhalvåret.



13. Vad skulle du vilja säga till ditt femåriga jag?
Det är lugnt, du behöver inte blir så arg. (Jag vill minnas att jag hade ett fruktansvärt häftigt humör som liten...)



14. Vad skulle du vilja säga till ditt sextonåriga jag?
Du är inte så tjock som du tror. Prata med dina föräldrar mer, de är faktiskt smartare och mer förstående än vad du tror.



15. Fantisera att du är 90 år. Vilka minnen skulle du vilja ha? Vilka historier skulle du berätta?
Jag skulle minnas hur jag var del av revolutionen, hur vi tillsammans ändrade samhället och synen på jordens och människans samexistens. Jag skulle berätta historier om hur vi inte riktigt visste vad vi gjorde alla gånger, men gjorde dem ändå i tron på att det i alla fall är bättre än att göra inget alls. Jag skulle minnas hur många fina människor som funnits med mig längs med vägen och hur lyckligt lottad jag är över att ha så fina vänner, som jag delat så mycket med, vissa ända sedan barnsben.

Mina barn och barnbarn skulle tro att jag överdriver och överdramatiserar hur olika samhället var då jämfört med idag och fnysa åt tanken hur vi dyrkade arbetet och samhällstillväxten, att vi skulle ha slavat med lönearbete 8h om dagen med bara några veckor ledigt om året, att vi grävde, sög, och bankade ur det sista vi kunde ur jorden utan att ge någonting tillbaka, att vi inte ännu hade insett att vi är mer än våra fysiska kroppar utan också har en energikropp, att vi trodde vi var på toppen av någon sorts imaginär pyramid, att vi inte ännu förstått att det egentligen finns tillräckligt av allt bara vi lead with the heart.

Och så skulle jag förstås var en riktig yolotant i färggranna kläder och barfota om somrarna.

Yolo GIF from Yolo GIFs


Alla GIFar (utom Hangökexet, som jag gjorde gjälv) är från tenor.com.

Kommentarer