Vintersallad med maskrot


Jag har fortsatt att försöka använda upp mina burkar med vilda örter innan nya snart (snaaaart!) ploppar upp. Här i veckan lagade jag en vintrig sallad kryddad med torkad maskros. Maskrosen gör gott åt matsmältningen och innehåller också många näringsämnen som kalium, jod (om jorden är frisk) och en hel del järn. Man kan läsa mer om maskrosen under taggen "maskros" här på bloggen.

I min vintersallad använde jag följande ingredienser:

          ca. 1/4 kinakålsalladshuvud
          oliver
          "fetaost" (köpt på REKO)
          en liten näve med cashewnötter
          balsamico
          olivolja
          örtsalt
          1-2 msk torkade nässlor

Kinakål passar perfekt som substitut för isbergssallad tycker jag och känns mer vintrig än vanlig isbergssallad. Om kinakålen är odlad på friland i Finland är den förmodligen ett mer klimatsmart val än isbergssallad som odlats i växthus eller utomlands. Men många växthus drivs idag av förnyelsebar energi, så jag har ingen direkt statistik eller siffror på vilkendera sallad som skulle vara det riktigt optimala valet, men jag har en känning av att kinkål ändå är mer klimatsmart än isbergssallad såhär i februari.

Kuriosa 1: tydligen är kinakålssallad med olika variationer av ost ett återkommande tema i februari. År 2013 var det t.ex. en getostsallad som var det bästa någonsin och även med cheddarost var en höjdare (kolla kommentarerna där som öppnar upp lite om klimatsmartheten).

Kuriosa 2: jag blandar ofta mellan isbergssallad och kinakål på namnet. Kinakålen ser så mycket mer ut som ett isberg än vad isbergssalladen gör, så det blir ofta fel.

Kommentarer