Lunchtips: vegebiffar av rotsaker


Jag förberedde veckas luncher en söndag här nyligen. Kylen och skafferiet var fyllt med rotsaker (köpta på REKO) och jag tänkte att jag måste nog börja göra någonting av dem nu. Vissa rotstumpar började se så ledsna och skruttiga ut, så det var bara att kavla upp ärmarna och börja skala. Så jag gjorde vegebiffar med vilda örter.

Nyckeln till en bra vegebiff är nog kryddningen tror jag. Förutom rotsakerna och vanligt stuff så lade jag i torkad nässla och rölleka. Ännu MER kryddor kunde jag gärna ha satt i för jag älskar kryddstarkt och jag tror att jag ska experimentera med lite thaibladningar och annat nästa gång. För dessa blev riktigt okej och man kände faktiskt smaken av rotsakerna, speciellt rödbetan, men biffarna var inte speciellt spännande. Nässlan går dock superbra ihop med rotsakssmakerna!

Följande ingredienser använde jag:

5 små till medelstora potatisar
2 små morötter
1/2 medelstor kålrot
3 små till medelstora rödbetor
1 liten rotselleri
1/2 liten palsternacka
2 ägg
2 msk potatismjöl
1 dl vatten
1 dl ströbröd
1+ tsk salt
vitpeppar (borde kanske vara svartpeppar, men man tar vad man har)
2 msk torkad nässla (rågade mått)
1 msk torkade röllekablad (lite som timjan)

Så här gjorde jag: kokade rotsakerna tills mjuka men lite spänst kvar (okej, en del blev lite mosigare än andra rotsaker). Mosa ihop och blanda i resten av ingredienserna. Det är också möjligt att riva rotsakerna på ett rivjärn och sen blanda ihop alla ingredienser, men jag var för lat för att stå och riva. Stek och servera med lite torkad nässla ovanpå eller gräddfilsdipp med nässla eller gräslök (eller purjo som jag hade).

Något vidbrända vegebiffar på grund av min övertro på att kunna multitask.

Rotsaker är ju i säsong nu, eller tja, det är det som finns att tillgå nu om man kikar i förråden. Det är alltså klimatsmart att äta rotsaker på vintern eftersom de inte kräver desto mer resurser och ska förvaras svalt och mörkt för bästa hållbarthet. Och herremintiiid, i Finland är det väl inget annat än svalt och mörkt från november till slutet av januari.

Kommentarer

Drömgården sa…
Ja du, mycket ljus har vi inte. Men de senaste dagarna känns det som humöret raskt svänger uppåt bara för att solen tittar fram ett par timmar (eller minuter).
Grönsaksbiffar är så gott! hmm... kanske jag skulle fixa lindströmsbiffar av mina rödbetor som sku behöv användas... ;)
/Kitty
Unknown sa…
Jaa det stämmer! Mitt humör följer mängden snö och solsken ganska långt. Skönt att dagarna äntligen börjat bli längre och ljusare!