Jordärtskockssoppa recept med nässla


Jordärtskockssoppa med torkade nässlor och surdegsbröd.

Jag insåg nyligen att mitt förråd av vilda örter stått oanvänt en ganska lång tid. När jag flyttade till hit till mitt lilla hus i slutet av sommaren förvarade jag tillfälligt alla burkarna i bananlådor tills jag några månader senare hittade en passlig byråhyllagrej att lägga alla burkar i. Nöjt radade jag upp dem på rad i den nya byråhyllan och placerade omsorgsfullt de vackraste burkarna längst fram. Efter det har jag varit lite ovillig att röra om min fina samling.

Vilket ju är obotligt dumt. Jag har ju plockat örterna för att äta och krydda med dem, inte för att förvarad dem i nätta burkar. Vissa hamstertendenser har jag tydligen...

Nåväl, jag drog fram favoritburken: torkade nässlor i finfördelat format. Nu har jag den att stå framme i köket så att jag faktiskt ska använda den. Senast kryddade jag en underbart jordärtskockssoppa med nässlor. Otroligt gott!

Nässla passar utmärkt med jordärtskocka. Soppan är bäst andra dagen när den fått stå och gottat sig lite. Jag använde mig av följande ingredienser:


Jordärtskockssoppa, 4 pers - ingredienser 

6 st medelstora potatisar
400-500 g jordärtskocka
2 lökar (gula, men borde vara sharlottenlök)
1,5 liter hönsbuljong
2 dl matlagningsgrädde
salt och peppar
bacon
nässla

Så här gjorde jag: 

1. Lägg potatisen och jordärtskockan i en ångkokande kastrull med potatisen underst och jordärtkockan ovanpå potatisen. När jordärtskockans skal börjat spricka upp lite grann och lossnar lätt efter cirka 20 minuters kokning så plockar man ur jordärtskockan och fortsätter koka potatisen tills mjuk. Skala jordärtskockan genom att dra av skalet med bara händerna (om ej för varm).

2. Hacka löken och bryn i tjockbottnad kastrull i smör tills genomskinlig.

3. Häll 1 liter vatten i kastrullen med lök och tillsätt hönsbuljong. Låt vattnet koka upp.

4. Lägg i potatisen och jordärtskockan i vattnet och tillsätt grädde och kryddor.

5. Mixa med stavmixer tills slät.

6. Servera med stekt bacon och någon/några matskedar torkad nässla ovanpå portionen som du sedan rör ner i soppan.

Låt gärna soppan stå en halv dag eller helst en hel dag, så smakerna hinner utvecklas. Jag tyckte soppan var godast under andra och tredje serveringen. Med nässelflingorna i påminde det rätt så mycket om spenatsoppa på nåt vis. Jag åt soppan med surdegsbröd. Så gott!

Kommentarer