Tips på en annorlunda julklapp

Ni kanske börjar tycka att jag tjatar, men ännu ett sista tips på julklappar eller en Annorlunda Julgåva.

Det här med att finansiera någons utbildning, ge en familj ett fruktträd eller grönsaksland eller hjälp för barn i krisdrabbade områden, ack så värdefullt. Det kan man alltså göra t.ex. via sidan Annorlunda gåva som är en del av kyrkans utlandshjälp. Getter har jag gett tidigare, men nu lockar ett grönsaksland. Jag vågar dock inte kolla upp hur mycket av pengarna som faktiskt går till de hjälpbehövande och hur mycket till administration och marknadsföring. *blundar med både öron och ögon* Å andra sidan, utan både administratörer och marknadsföring så skulle inte det hela heller gå runt.

I många mataffärer finns det för till fället också insamlingar till lokala mindre bemedlade familjer. Samtidigt när man ändå handlar kaffe, tomatkross och pasta så kan man ta ett extra paket och lämna av det vid insamlingarna. Allt enligt den egna börsen. Senast jag vek in till Citymarket i centrum passade jag på att grabba några extra paket av diverse torra varor samt en chokladplatta (bara för att det faktiskt är jul) för att lämna över till de frivilliga kvinnorna - alltid dessa kvinnor - som stod där och tog emot varorna.

Man kan också göra egna presenter för att minska något sitt eget avtryck i den årliga konsumtionsfesten. Att laga egen senap som present är ett hett tips från eder julklappscoach! Det är barnsligt enkelt och man kan variera med olika smaksättningar - öl, whisky, apelsin, honung. Jag tror ändå att jag ska satsa på en klassiker: stark och söt, precis som jag, höhöhöhö.

EDIT: såg nyss att Peppe bloggat om att ge en säker förlossning till kvinnor i Kongo för ynka 150 kr. Även det ett gott ändamål!


Kommentarer

HAnna sa…
Vilka bra grejer man kan ge bort!
Vad kul att du gillar! Hoppas du fick inspiration! :)