God jul Vasa - välgörenhet och etiska julklappar

Denna Legoleksak ska överlämnas till en nioårig pojke någonstans i Vasa regionen.
Alla eders Moder Theresa här hej. Nånej, skoja bara. Såhär i konsumtionsfesttider, så vill jag tipsa om att det finns ypperliga möjligheter att sprida konsumtionsfe... eh, julglädjen vidare! Det finns säkert liknande projekt i din hemkommun, men här i Österbotten så kan man glädja barn från mindre bemedlade familjer via t.ex. God Jul Vasa.*

I praktiken betyder det att man går in på sidan, väljer från listan och reserverar en gåva, knallar iväg till butiken och köper det man lovat och sen för den till God Jul Vasas kontor där de sedan paketerar in och för ut presenterna (och mat) till de behövande barnen och familjerna. Se till att du verkligen köper det som frågas efter, för att undvika besvikelser eller sånt som inte behövs eller passas.

Men tiden är knapp! De behöver få in gåvorna allra senast på förmiddagen 9.12 för att hinna paketera och sen föra ut grejerna samt mat i tid till familjerna. 

Andra välgörenhetsgrejer att göra i jul är t.ex. klassikern att köpa en get i present åt någon som redan har allt, att ge ett matpaket, julklapp eller pengadonation via Hoppets stjärnaplantera ett träd i regnskogen, föra lite mat eller pengar till ditt lokala katthus, köpa en t-shirt från Vi gör vad vi kan en kollektion till förmån för människor på flykt eller bjud helt enkelt in någon som du vet att kanske känner sig ensam om julen - granne, släkting eller en utlänning - för att dela julstämningen med din familj. Känns julmiddagen för intim så kan man ju alltid bjuda på tomtegrötlunch istället.

Tips på andra etiska julklappar finns listade här på Kepas sidor (på finska). Kepa (kehitysyhteistyön kattojärjestys) är en paraplyorganisation för olika medborgarorganisationer som är intresserade av utvecklingsfrågor.

Sällan har jag varit ute i såhär god tid med julmyset, julprepareringar, julfiilisen, lillajulsgranen, juldekorationerna, julglöggen och julpepparkakorna (och julosten!). Jag formligen ooosar av julfeelis. Hoppas det smittar!


* det är förvisso församlingen Sion som står bakom arrangemanget i samarbete med socialbyrån i Vasa, så känner man sig obekväm med religiösa samfund så kan man ju istället gå in på t.ex. Kepas sidor och kolla. 

Kommentarer

Pernilla sa…
japp japp, har klapparna i bilen å ska föra dit dem. såå bra grejj att göra!! och toppen sätt att man väljer från önskelistan så blir det inte 15 dockor å ingen kalke eller nåt...
Härligt Pernilla! :D Jag hade lite problem att välja bara. Ville inte köpa ett presentkort till H&M för de har lite problem med sina fabriker angående säkerhet, arbetsvillkor och sånt. Sen försökte jag välja nåt inte skulle vara fullt med kemikalier. Nå, det blev en plastleksak då till slut :P Nå så länge barnen blir glad.
Pernilla sa…
jag kan förstå att barnen önskar sig just HM presentkort, de vill handla på ställen som klasskamraterna handlar på. passa in liksom. barnen förstår kanske inte vem som gör käderna o villkoren bakom på samma sätt som vi gör.

jag då igen, sportnördig som jag är, så plockade på mig ett o annat som främjar hälsan ;)
Jo, precis, de vill ju bara passa in. Så jag försökte kravla mig ner från mina höga hästar och bara köpa nåt som faktiskt önskades. Men visst, man kan ju ändå köpa nåt ur en kategori som man själv tycker är viktig!