Rätt sorts shopping

Imorgon är det Black Friday. Ett koncept som kommit från USA och som markerar öppningen av julhandeln. Det går i princip ut på rea, mera "rea" och (hutlös) konsumtion. Det ska ju ändå handlas julklappar så man kan väl lika bra passa på när priserna är låga, eller hur. Eller?

Imorgon är det också Köp-inget-dagen. Dagen handlar om att inte köpa, shoppa och handla nåt under 24h för att synliggöra och granska vår dagliga konsumtion. Ett sätt att tygla våra köpimpulser. Nåt som reor definitivt inte uppviglar till.

Snart är det alltså jul. Ett sätt att spendera julklappspengarna är att stöda lokala småföretagare och hantverkare. En euro hos en småföretagare är mycket mer värt än hos en global företagsjätte. Den lokala ekonomin stimuleras (ääh, vad jag ogillar uttrycket att stimulera ekonomin!) och köpen gör en större skillnad och gör goda ringar på vattnet i din närmiljö.

Mina personliga favoriter och tips på lokala företagare för julklappsuppköp är t.ex. Gros bokhandel, ekobutiken Ekosoppi, Loftet, New & Old by Maena, Little Room, Vasa naturkost, Vallnika, affischer från Villfarelser, julkalender från Ponks, Malin's foodie Living, presentkort till lokala äterier såsom Sweet Vaasa, Aroma Bageri eller Ylikiva. Eller mer aktivitetsinriktade presenter såsom teaterbiljetter, yogalektioner, massagsessioner och så vidare.

Ge mig era bästa tips!

Jag blir så fruktansvärt trött på att vi ska konsumera, konsumera och konsumera och ärligt talat lite äcklad av Black Friday-reklamerna. Hur tänker du när du handlar? Jag viftar faktiskt ivrigt med pekpinnar hit och dit när det kommer till shopping, för det är en så jäkla konkret sak som man själv kan påverka. Det är så enkelt som att själv välja vart pengarna går. Så jävla enkelt. Eller att ta beslutet att göra medvetna val är enkelt. Att sen klura ut vilka produkter som är "rätt" är förstås inte lika lätt. Ska man köpa en ekoprodukt eller en lokaltproducerad? Innehåller produkten palmolja eller tillsatsämnen som är skadliga för miljön? Jag säger övning, övning, övning, så blir det nog bättre.

Kommentarer

ponks sa…
Vad glad jag blir att du nämner mig o kalendern, tack-tack-tack! Och du har helt rätt, det är ju så j-a enkelt att själv välja vad man gör med sina pengar.... säger jag som nyss gjort ett SUPERONÖDIGT inköp från Ebay bara för att jag blev förförd av ett tygtryck. Försöker förlåta mig själv genom att tänka på det faktum att jag kan räkna de nya kläder jag köpt på en hand under de senaste fem åren.
Jaamen din kalender är ju toppen! Synd att jag redan har två, så det kändes som en overkill, eeeh så där på tal om konsumtion, att skaffa en tredje. Hoppas det gått bra med tillverkningen och distibutionen! Jaa, det handlar väl om balans, mer än totalt shopstop. SAMMA dag som jag publicerade inlägget så klickade jag in mig på Malins Foodie Living och beställde hem en del julklappar och nåt litet till mig själv. Såattehjaa... tänkte att pengarna går till en lokal småföretagare.