Lätt och lågt

Efter en "liten" paus från skriverierna här så tänker jag sätta ribban lågt för mitt inledande inlägg. Jag har hört att det är behagligt att både läsa och skriva när man blandar högt och lågt, djup och yta, kort och brett, svart och vitt, glitter och kol, giraff och panda... eh, tja, väntas nu, nå, ni fattar. 

Därför tänkte jag räkna upp saker jag stör mig på! Wohoo! En negativitetslista! Preciiiis vad världen behöver efter att Trump nyss blivit vald till den "fria världens ledare". (Tillåt mig utbrista ett barskt Hah! mot detta uttryck angående den amerikanska presidentposten. Och ett stort Bah! mot att världen i väst är fri.)

Saker jag stör mig på: 

- när folk använder uttrycket "att gråta krokodiltårar" fel. Till och journalister gör det! Aaaaaaarghgurgelgurgel! Det betyder inte bittra, svidande eller extra ledsna tårar (sådär på tal om Trump igen). Det betyder inte heller att man känner sig sviken. Det betyder däremot att man gråter falska tårar, att man hycklar, att man låtsas vara ledsen men egentligen inte är det. 

- när folk säger att dom "blir med..." någon pryl, hus, klädesplagg eller annan materiellt ting som inte är ett barn som kommit ur din, din partners, surrogatmammas eller adoptionsmammas whatever (som Trump så vackert beskriver snippan). Man blir med barn. Punkt. Allt annat köper, införskaffar, får, stjäl eller whatever du.

- att kvinnor förväntas behaga och vara smörjmedel i sociala situationer. Skratta och släta över, lyssna och förstå. För tänk om lilla gubbens ego blir sårat om man utmanar hans ord eller svara med lika skarpa ord. Jag upplever att mitt språkliga rörelseutrymme är begränsat för att annars riskeras uppfattas som surtant. Äh, skaffa eget smörjmedel! (Eh, på tal om Trump?)

- att vara i förtid till tåg, fester, flyg, möten, you name it. Känns så värdelöst att sitta där och uggla helt i onödan och bara rullar tummarna. Jag ääälskar att pricka in precis rätt ankomsttid. Jag njuter då jag lyckas stiga på tåget eller komma till mötet och sätta mig ner, hinna ta av rocken och ta fram min grejer och så kör vi. Eller att vara först på en fest. Min stora mardröm! Vet inte riktigt varför men det känns pinsamt. Riktigt Trump-vann-valet-pinsamt. Det brukar i sin tur leda till att jag är Trump-pinsamt sen till både fest, tåg och möte istället när min exakta tidsplan kör ihop sig...

- att jag just gnuggade mig i öga eftersom jag stigit upp kvart före fem imorse och jag hade glömt att jag sminkat mig idag och att baksidan av min hand nu ser ut som om jag nyss bytt bransch till sotarmurre och att jag sitter på ett semi-fullsmockat tåg från Helsingfors. Doh! Eller "Trump!" som man också kan säga nuförtiden. (Försök läsa den punkten i ett sträck utan andningspaus!)

- Annat småtjafs är att det är/har varit kallt, men att det blivit varmare utan att jag märkt det och därför har jag gått omkring och svettats i yllesockor och benvärmare idag. Puh(-tin) så ofräsch jag känner mig! Sotarfejs och rävfarmarlukt.

Tha-tha-tha-thaaats all folks!

Kommentarer

Älskar hur du fått in en Trump-referens i alla punkter. :'D Älskar också att du börjat blogga igen efter pausen. Ses vi månne på Galan? :)
Pernilla sa…
fniss, skojisigt inlägg :)
Maria: hehehe, det var förvånansvärt lätt att koppla ihop negativa frustrationsutbrott och Trump... Jaa, hoppas det, men mina planer är ännu lite öppna! Hoppas ni får en härlig kväll i vilket fall som helst!

Pernilla: :D :D :D