Med (nypon)rosor på kinderna


Jepp, jepp, jag lever nog fortfarande. Pysslar på och fixar och "donar"* här på gården. Försöker hinna jobba lite med lönearbete här emmellanåt också, men det är så himla kul just nu att få greja på med eget hem och gård! Så, jaa, jag är ganska trött om kvällarna.

Jag har bland annat byggt en trädgårdskompost och en sorts blandad mat- och trädgårdskompost. Jag ska återkomma till det lite närmare senare, men det innehåller mikroorganismer och mjölksyrebakterier. Intressanta grejer! Haha, det var nog en mening jag som 20-nånting trodde att jag nånsin skulle yttra!

Min frenetiska iver hemmvid betyder tyvärr att till exempel nässelfrösäsongen har gått mig ganska långt förbi och jag fruktar för att även lingonen kommer att bli oplockade iår. Nåja. Jag har ifall hunnit ta vara på lite blåbär, svarta vinbär och nypon. Vilket för mig till min poäng!

Vink, vink, nu ska nyponen plockas!

Det går ypperligt att plocka nyponen från vanliga rosenbuskar som inte blivit besprutade eller som ligger nära trafik eller inne i städer (där man inte kan veta vilka hundar som kissat på buskarna eller gifter som blivit använda).

Nyponen kan man sedan koka soppa på eller mala till nyttigt nyopnmjöl när förkylningen börjar ge sig till känna. Superdupernyttigt. Nästan som dunderhonung!

Följ taggen nypon här på bloggen för mer tips och info.

*jobbar


Kommentarer