Please, tread lightly on Earth



Alltså, jag vill ju inte tjata, men jag måste skriva detta årliga inlägg. Igen. Såsom jag även gjorde år 2014 och 2013 och förmodligen kommer att skriva även 2017.*


Overshoot Day, dagen då vi förbrukat våra resurser för iår och vi med andra ord hädanefter överkonsumerar, inföll:

  • år 2016 den 8 augusti
  • år 2015 den 13 augusti
  • år 2014 den 19 augusti
  • år 2013 den 20 augusti
  • år 2012 den 22 augusti
  • år 2008 den 23 september
  • åe 2007 den 26 oktober
På tre ynka år har vi flytta fram dagen med 12 dagar. Ja, jag vet också att det inte är helt okomplicerat att räkna ut sådana här värden och att man kan vrida och vända på mätvariablerna i evighet. Mätningarna och datan blir exaktare eller man prioriterar olika (därav olika resultat) och i egentligen flyttas dagen framåt en dag per år ungefär.

Men faktum kvarstår: jorden har en begränsad mäng resurser och just nu använder (väst-) världen upp dem i en rasande takt. 

Herregud ändå. Hur KAN det bara fortsätta så här? Hur kan vi sluta ögonen, öronen, sinnena och hjärnan för det faktum att vi måste sluta konsumera så här!

Jag är så arg, så arg över vår lättja, bekvämlighet och rädsla för att förändra sättet som vi lever på. Vi måste börja använda oss av mer miljövänliga produkter, köpa mindre, reparera mera och när vi köper så köpa medvetet. Men framför allt: köpa färre grejer, äta mindre kött och köpa färre grejer punktslut.

Förresten, finländarnas konsumtionsnivå gjorde att vi förbrukat vår andel av jordens resurser redan den 18 april iår.** Åh. Eh. Jag vet knappt vad jag ska säga. Eller jo, det vet jag ju. Jag har tusen och en lösningar för att minska på konsumtionen, men de får vi ta bit för bit.





*år 2015 missade jag tydligen...
** äääh, jag vet, jag vet, det är lite scetchy hur man räknar ut detta värde...

Kommentarer

Hej, jag är Theresa Williams Efter att i relation med Anderson för år, han gjorde slut med mig, jag gjorde allt för att få honom tillbaka, men allt var förgäves, jag ville ha honom tillbaka så mycket på grund av den kärlek jag har för honom, jag bad honom med allt jag gjort löften men han vägrade. Jag förklarade mitt problem för min vän och hon föreslog att jag hellre bör kontakta en stavnings caster som kunde hjälpa mig kasta en trollformel för att föra honom tillbaka, men jag är den typ som aldrig trott på stava, hade jag inget annat val än att prova det, jag postade stavnings caster, och han berättade att det var inga problem att allt kommer att bli okej innan tre dagar, att mitt ex kommer att återvända till mig innan tre dagar, kastade han förtrollningen och överraskande i den andra dagen, var det runt 16:00. Min ex ringde mig, jag blev så förvånad, jag besvarade samtal och allt han sade var att han var så ledsen för allt som hände att han ville att jag skulle återvända till honom, att han älskar mig så mycket. Jag var så glad och gick till honom som var hur vi började leva tillsammans lyckligt igen. Sedan dess har jag gjort löfte om att vem som helst vet jag att ha en relation problem, skulle jag vara till hjälp för personen genom att hänvisa honom eller henne till den enda riktiga och kraftfull spell caster som hjälpt mig med mitt problem. Hans e-post: drogunduspellcaster@gmail.com kan skicka honom om du behöver hans hjälp i din relation eller något annat fall.
1) Love Spells
2) förlorad kärlek Spells
3) skilsmässa Spells
4) Förbindelse Spells
5) Bindnings Spells
6) Breakup Spells
7) Bannlys en tidigare älskare.
8.) Du vill främjas på kontoret
9) vill tillfredsställa din älskare
Kontakta denna stora man om du har något problem för en hållbar lösning
genom drogunduspellcaster@gmail.com