Dagens snörvlande tips

Jag lajvar fortfarande sjukstuga här, så har haft tid att scrolla runt på nätet. Jag ska bespara er detaljerna på antalet snörvel, kvantiteten av hopskrynklade näsdukar och deras utformning och annat ofräsch och istället leverera dagens tips i punktvänligt format, vassegoda:
  • en artikel om världen i förändring. Så skönt det känns att läsa om att samma tankar och känslor som mal runt inom mig även finns hos andra. Huffington Post är väl kända för sitt flummiga och stundvis New Age:iga material, men vad gör det, när de är någonting gott på spåret.

  • Last Week Tonight med John Oliver förklara varför man inte direkt ska tro på "En ny studie visar...". Han förespråkar hälsosam skeptisism. Bara för att en studie är finansierad av ett företag, har ett litet urvalssampel eller genomfördes på labbråttor betyder inte att studien automatiskt är dålig (men klockor bör ringa), men det är medias skyldighet att meddela oss om det och inte förenkla resultatet till någpnting förvrängt. 

  • eeeh, och söta kattungar
Tydligen var det allt min förkylningshjärna orkade med idag.

Inte är väl de två första punkterna i konflikt med varandra? Jag tycker det är väldigt tråkigt - i brist på bättre ord - att man så ofta ser vetenskap och andlighet som två motpoler, när de egentligen borde komplettera varandra.


Kommentarer