Äppelfabriken är igång igen!


Strax innan de värsta frostnätterna plockade jag in en hink med äppel och körde igång höstens äppelfabrik. Jag skivade äpplena med min mandolin till äppelchips, strödde ut dem på alla nio plåtar i torkugnen och kryddade med kanel och lade på för torkning i cirka 10 timmar på 45 grader. 

Mittendelen med alla kärnor och skaftet hackade jag i mindre bitar och lade i en stor glasburk som jag hade rengjort och steriliserat i ugnen i cirka en halv timme. Sen hällde jag i vatten direkt från kranen och täckte hålet med en tygbit och ett gummiband samt en kökshandduk för mörker. Nu rör jag om i burken lite varje dag för att syresätta vätskan och för att det översta lagret inte ska ruttna. Om cirka en månad har jag en svag variant av äppelcidervinäger. Det kan jag använda i mat, men kanske främst för ekologisk hårtvättning som ett slags "balsam". 


PS. Sorry för bildkvaliteten! Det skär i mitt hjärta. Jag har inte bara ännu orkat göra någonting åt min söndriga systemkamera. Jag kan inte bestämma mig om jag vill ha en ny eller om jag ändå borde försöka fixa den jag har.

Kommentarer