Qigongläger och öronakupunktur


För en dryg vecka sedan var jag på ett qigong läger i Sundom över en helg. Huvudsakligen åkte jag dit för att lära mig qigong och fräscha upp minnet från det jag lärde mig på Raw Life festivalen för ett par år sedan. Åh, Raw Life festivalen var den mest inspirerande festivalen och workshopstället jag någonsin varit på (jaa, till och med mer inspirerande än självaste Yoga Girl!). Den kraftfulla qigongen som berörde mig och som jag lärde mig av Sean Lee Gardner är nåt jag aldrig upplevt tidigare, eller efteråt heller för den delen.

På helgens läger i Sundom praktiserade vi förutom två olika qigongserier (Healthy Living Gong och Ba Duan Jin) även mindfulness, meditation och avslappningsövningar. Skön stämning. Jättesköna övningar. Vi kände även på ett träds energi. Hihi. Spännande.

Förstås tyckte jag under lägret att "Halleluja! Den här qigongen ska jag göra VARJE dag när jag kommer hem!" och jag trodde (nästan) på det. Hur svårt kan det liksom vara att ta sig 10 minuter extra tid på morgonen?! Nå, ganska jäkligt svårt tydligen, speciellt under första vecka tillbaka på jobbet och man bara vill fortsätta att sova, sova, sova på morgnarna.

Nåja, jag ska i alla fall fortsätta att försöka antingen meditera, röra mig med mindfulness eller göra qigong en gång om dagen.

Det mest oväntat intressantaste under lägret var när vi fick öronakupunktur! Jag har aldrig riktigt intresserat mig för att testa på det, men när det nu var gratis och tillgängligt så såklart att jag prövade. Instruktören Therese prövade och kände på mina öron med en liten metallpinne och ibland gjorde det ont. I punkterna som smärtade satte hon sedan nålar. Fem nålar i varje öra. Hua. Blodcirkulationen satte igång och mina öron blev röda och varma.

Jag fick nålar i punkter för allergi (min överkänslighet för myggor och insektbett), njurarna, tunntarmen, nacken (typ alla på lägret hade nåt fel i nacken), allmän stresspunkt och höfterna på båda sidorna och vänstra hjärnhalvan (hua!) och hormoner och nåt till som jag inte minns...

Jag kan annars vara ganska social, pratsam och pigg i sådana här situationer, men jag kände inget större behov att dela med mig av mina tankar och min röst under lägret, så jag var osedvanligt tyst tyckte jag. Inte för att vara dryg heller, men jag kände ibland att jag redan tänkt de där tankarna, att det inte var någonting nytt eller revolutionerande alls och att jag skulle vilja ha fått ännu "mer", men å andra sidan är det ju alltid bra att bli påmind om hur man kan leva i nuet.

Så bor du i Österbotten och vill ha en suuuperavslappnande helg och lära dig om hur du kan varva ner, bland annat med hjälp av qigong så rekommenderar jag det här lägret i Sundom. Det lär bli ett nytt läger i någon form även nästa år.

Jaa-ja, jag ser kanske lite ilsken ut, men hur skulle du se ut med 10 nålar i öronen, vah?

Kommentarer