Maskroskapris


Före midsommaren plockade jag några deciliter små makrosknoppar, dränkte dem i äppelcidervinäger och satte dem på burk och in i kylskåpet. Nu efter drygt en vecka börjar det snart bli dags att hälla bort vinägern, torka av knopparna och lägga på burk och varva med salt. Sen ska de stå i rumstemperatur och gotta sig i tre långa månder innan jag får testa på om det lyckats eller inte. Åh, vad länge.

Nogrannare instruktioner och receptet hittar ni hos Marthorna

Jag vet inte hur jag riktigt tänkte, kanske det bara var för kallt och regnigt, men jag missade totalt att plocka maskrosblommorna och göra marmelad och vin på dem. Problemet med naturens skafferi är att när en säsong går förbi så går den bara förbi och då får man helt enkelt vänta tills nästa år. Det går inte gå till supermarketen för att skarva i. Jaa-ja, jag ska sätta mig ner och vänta tills nästa försommar nu då. *rullar tummar, visslar sakta och ser upp i taket* 

Kommentarer