Ekosmink

En produkt i taget försöker jag byta ut till ett mer ekologiskt alternativ och det gäller även smink. Men det är inte lätt. För smink ÄR ju kemikalier. I alla fall om man inte målar sig kring ögonen med kol från öppna spisen, använder kakaopulver som solpuder och lingon på kinderna för ett friskt rosa skimmer. (Det är alltså fullt möjligt! Kolla t.ex. in denna sida.)

Orsaken till att jag vill ha ekologisk och så kemikaliefri smink som möjligt är att huden, speciellt runt ögonen, snabbt suger i det vi applicerar på den och tja, vi vet ju alla vart läppstiftet så småningom försvinner. Om-nom-nom-nom.

Det finns märken som t.ex. Dr. Hauschka, Iduna, Jurlique och Mádara som marknadsför ekologiska sminkprodukter. Själv har jag testat och använder Jurlique ansiktsolja som fuktighetskräm och den är fantastisk! Doftar gott och ger hyn en fin lyster. Men man ska vara lite återhållsam och faktiskt bara ta de där tre dropparna som rekommenderas, för annars kan hyn bli för fet. Jag har bloggat om det tidigare här.

Min mascara är från det tyska ekomärket Benecos, men jag har inte gjort några efterforskningar om vad den egentligen innehåller. Jag köpte den från hälsokostaffären och frågade efter produkter med så lite kemikalier som möjligt. Gjorde likadant när jag köpte hårfärg och fick veta att endast EN produkt hade helt naturliga ingredienser. Se det som ett tips. Alltså att köpa smink från hälsokostaffären och faktiskt fråga om råd. Alla produkter som finns i hälsokostaffärer är inte automatiskt superhälsosamma bara för att de finns där på hyllorna. Vissa produkter är bättre, vissa sämre.

Igår försökte jag hitta ett läppstift i stan, alltså Vasa, ganska ex tempore. Det visade sig att de flesta affärer hade slutat sälja ekomärken, men ingen kunde riktigt säga varför. Hälsokostaffären hade redan stängt och jag var otålig, så jag köpte ett konventionellt läppstift i en vacker färg. Nå, nästa gång ska jag försöka planera bättre och inhandla ett ekologiskt läppstift.

Klassiskt exempel på internettabben att inte kolla vad som finns i bakgrunden före man bränner av en bild.

Kommentarer

Pernilla sa…
jag har oxå hittat jurlique å e såld! såå bra :)

ang smink, INIKA. är det nåt alternativ?
Har inte hört om eller testa Inika. Måste efterforskas... :)