Mina manliga manpants

Jag är lite förbannad. Här om dagen var jag på jakt efter ett par praktiskt shorts att ta med på resan. Kriterierna var följande:

- inte för ljusa (för då syns smuts och fläckar allt för lätt)
- inte heller för korta (för det är obekvämt och opraktiskt när låren klibbar fast i bänken man sitter på)
- små, praktiska fickor där man tillfälligt kan förvara diverse smågrejer såsom mynt, visitkort ect.
- lösa och bekväma

Jag kollade utbudet i både sportaffärer och vanliga hig-end och low-end klädaffärer (allt från Peak Performance till Citymarket) i Vasa. Jag hittade korta och/eller åtsittande shorts i främst ljusa, ljuva färger åt kvinnor. Fickorna funkade mest som dekoration. Kollade jag på helt fel ställen eller är det meningen att kvinnor främst ska ha figursmickrande shorts framom praktiska?

Varje dag ser vi samhällets könsroller reproduceras i reklambilder, artiklar, filmer, TV-serier och även i klädesplagg. Kvinnor är först och främst vackra objekt (rumpan ska ju se bra ut!) och sen först är vi aktiva, fungerande personer. What the fuck liksom. När en kvinna rör på sig gör en det inte bara för att en vill ta sig från punkt A till punkt B, utan en bör ju helst se snygg och feminin ut på samma gång. Även om en får pruta lite på det som är bekvämt och praktiskt. För män fanns det lösa, sköna shorts med fickor (och givetvis även ljusa, mindre shorts för främst dekorativa syften). Jag blev bara argare och svettigare för varje butik jag stegade ut från.

Så jag köpte ett par shorts i herrmodell.

Men så inrotad är känslan att tillhöra rätt könsroll att jag, trots att jag var arg och hade en whatthefuck-attityd, ändå skämdes lite och funderade på vad tjejen i kassan skulle tänka. Suck.

Me in my manly manpants.

Kommentarer

Pernilla sa…
Jaijja!!! så sko jag å ha gjort. Hitta int en passand college blus ein gang jag så jag traska över ti herrsidan å köpt en super fin gråmelera åt me :D
Pernilla: Heh, jaa tack för peppet! :) Roligt ti höra att andra å tänker o gör i liknande banor.