Egen glutenfri mysli

Som tack för att grannarna skött om katterna medan jag var på semester plockade jag ihop en liten kasse med godsaker, både köpta och egenplockade och -tillagade. I en av kassens små påsar lade jag hemgjord mysli.* Jag plockade idéer från lite olika ställen här och där på nätet med min främsta inspiration kom från Roten till det goda livet.

Man kan väl ta lite av det som finns i skåpen, men principen är väl den att man behöver någonting "flingit" (ex. havreflingor, cornflakes, hirsflingor), någonting "knaprigt" (nötter, frön), någonting sött (torkade frukter, äpple, houng) och lite kryddor (kanel, lite ingefära). Sen är det bara att mixa och matcha! Jag använde mig av följande ingredienser:

Glutenfri mysli

Ingredienser
5 dl hirsflingor
1-2 dl solrosfrön
1 dl linfrön
1 dl sesamfrön
1 dl pumpafrön
1 dl hasselnötter
1 dl valnötter
4 ekologiska söta äppel (små)
2 dl ekologiska russin
2 msk ekologisk kokosolja
2 msk honung
kanel

Förberedelser

1. Blötlägg nötterna över natten och torka sedan nötterna i ugn eller torkugn på cirka 50 grader tills krispiga (ca. 8h). Orsaken till att man ska blötlägga nötter är att de innehåller enzymhämmande ämnen och fytinsyra som gör att nötter är svårsmälta för magen, men läs mer om det på t.ex. Hälsovisare. Är du obrydd i sånt eller har ont om tid kan du använda nötterna så som de är utan att blötlägga.

2.  Tärna äpplet i små bitar och torka i ugn/torkugn samtidigt som nötterna. För en färskmysli kan man skippa att torka äpplena och lägga i färska bitar av äpplet. Men då håller ju myslin sig bara den tid som äpplet ännu är fräscht.

Gör så här:

1.  Blanda alla ingredienser i en stor skål, förutom nötterna, äpplet och russinen. Blanda om väl så att kokosoljan och honungen fördelas någorlunda jämt i blandningen.

2. Bred ut fling- och fröblandningen på en bakplåtsbeklädd plåt och rosta i ugn i cirka 45 minuter på 150 grader. Rör om och vänd på bladningen med jämna mellanrum. Den är färdig när färgen blivit lite mörkare. Akta så bladningen inte bränns.

3. Blanda fling- och fröblandningen med de grovt hackade nötterna, äppelbitarna och russinen.

4. Krydda eventuellt med mera kanel. Njut!


*Eller müsli som jag helst skulle vilja skriva det.

Kommentarer

TACK igen för godsakerna, blev så glad ! <3 kram!
Vad kul att höra! :D kram!
Daniel sa…
thx for the recipe