Att gå en kurs i reiki

Denna helg har jag gått på en tre dagars kurs i reiki hos Studio Ester här på Replot. Under kursen gång har jag varit med om fyra intoningar, där man etablerar eller aktiverar kontakten till den goda reikienergi som finns överallt runtomkring oss. Jag har fått ge behandlingar och även själv fått långa ljuvliga behandlingar.

Reikienergi hjälper kroppen till självläkning och hjälper oss till harmoni och balans i livet. Det stöder oss och allt som är bra för oss, både för att kroppen och sinnet ska fungera så bra som möjligt. Reikienergi kan man ge åt sig själv, andra, djur, växter, bilen och så vidare. Heh, det låter lite knasigt att ge reiki åt sin bil, men det lär faktiskt ha gett effekt vid ett tillfälle.

Det som förvånade mig var hur enkelt det är. I princip kan ALLA göra det. Reiki beskrivs som hushållshealing, för det är lika enkelt som att ta en vitlöksklyfta när man känner att en förkylning är på kommande. Jag trodde att man måste vara i något sorts  meditativt tillstånd eller i alla fall koncentrerar sig eller förbereda sig, men icke! Där stod vi och snackade om allt mellan himmel och jord medan vi behandlade varandra. När man en gång har aktiverat sin "reikiantenn" så är det bara att lägga händerna på och låta reikienergin göra sitt. Händerna kan bli varma och det kan kännas nästan som en svag vibration eller pickande känsla från handflatorna.

Under varje intoning kände jag hur det pickade och kittlade mitt uppe på huvudet, trots att min Reiki Masters händer inte var nära eller rörde min hjässa. Jag satt med slutna ögon och vet faktiskt inte riktigt vad exakt hon sysslade med. Det kändes som om en stråle eller band av energi sträckte sig upp från mitten av huvudet och samtidigt som om små droppar av energi sipprade ner på mitt huvud. Svårt att förklara förstås, men någonting ditåt i alla fall. Linda håller en ny grunkurs i juli om du är intresserad av att gå.

Det har varit väldigt intressant, men nu är jag faktiskt riktigt trött. Ibland var det riktigt svårt att känna att någonting hände överhuvudtaget och andra gånger var värmen i händerna mer påtaglig. Det var inte heller alltid så lätt att veta när man var "färdig" på ett ställe och skulle flytta händerna till nästa ställe, men det gäller att inte tvivla så mycket utan gå på den där första instinkten och magkänslan och inte fundera och analysera sönder allt. Just go with the flow.

Ah ja, du får tycka att det låter som humbug. Det är helt okej. Det är som det är helt enkelt. Så länge man möter människor med ett öppet sinne och respekterar att alla inte tror och tänker lika. 

Kommentarer