Tinktur av sprängticka (chaga)

Ikväll har jag testat göra tinktur av sprängticka, eller chaga som den också kallas. Tinktur är ett alkoholutdrag som man kan använda för att extrahera nyttiga fettlösliga ämnen så som betulinsyra (som lär motverka tumörer, malaria och infektioner) som man inte får loss ur sprängtickan bara genom att koka den i vatten eller ens via matsmältningen. 

Därför är det bra att ta "färdigt använda" bitar eller pulver som inte längre ger någon färg när man kokar det. Då har man redan använt upp de vattenlösliga ämnena och kan då fortsätta att använda den genom att försöka komma åt de fettlösliga ämnena. Att göra tinktur är busenkelt!  

För att göra en tinktur tar du cirka 1 dl (ekologisk) vodka och en rågad matsked chagapulver/ -kross. Sätt det i en liten glasburk med lock och ställ i ett öst- eller västfönster i rumstemperatur i cirka fyra veckor så att burken får ljus, men ändå inte ständigt står i starkt solljus. Skaka burken dagligen. Du kan även behöva fylla på med lite sprit emellanåt. Sila genom t.ex. ett kaffefilter och förvara i mörkt i glasburk /-flaska. Hållbarheten är så gott som oändlig. 

David Wolfe menar i sin bok Chaga King of the Medicinal Mushrooms att en frisk människa kan ta cirka 3-6 droppar dagligen t.ex. i te, smoothie eller bara utblandat i ett glas vatten, medan personer som söker efter att åtgärda ett hälsoproblem kan ta upp till 20-40 droppar per dag. Vidare menar han att man borde följa månens rytm och tillverka tinkturen vid nymåne och med en så stark alkohol som möjligt. Tinkturen är färdig vid nästa fullmåne. Nu använde jag bara 30% stark vodka och vi är visst en vecka från nymånde, så det gick väl inte riktigt som i Strömsö. Nu är det bara att svänga på burkar och vänta. Spännande!

Färdig sprängticketinktur redo att "mogna" i fyra veckor framåt.

Kommentarer

Men så spännande. Jag har nyligen börjat intressera mig för att plocka örter och sånt i naturen och vi var på två örtvandringar för ett par veckor sedan. Det är ju jätteroligt att hitta egna saker ute som också är jättegoda att äta.
Hittade du/lärde du dig nåt häftigt på örtvandringen? Är det måhända lite annorlunda saker som man plockar i Tyskland?
Ja, jag har ju lite svårt att jämföra med Sverige eftersom att jag inte brukade plocka nåt där. Men jag kan tänka mig att det är mycket som är lika. Maskros bland annat. Sen är det ju de tyska namnen jag lärt mig och det har jag ingen aning om på svenska. Eller jo, Kirskål plockade vi för någon vecka sedan. När vi varit ute och plockat nåt mer ska jag skriva om det och då tar jag reda på det svenska namnen.
Anonym sa…
Hej

(Ekologisk Vodka)Går det bra med vanlig köpevodka.

MVs Anders
Anonym sa…
Har du inte för lite Chaga i din tinktur!
Halva måste man väl ha!!!
Suveränt! En fråga, rätt och slätt: Vad skulle du säga om att ge chagatinktur till en hund för att förebygga cancer? Det är ju trots allt alkohol vi pratar om. Chagan i sig, som dekokt, slår mig inte som skadlig för djur. Vad tror du?
Sent om sider har jag upptäckt kommentarerna här. Jag svara på dem om någon annan klickar in sig och läser, för jag tror inte att frågeställarna nödvändigtvis har orkat vänta så här många år på svar. Ursäkta!

Vanligt köpevodka går bra.

Mängden chaga i tinkturen ger styrka till tinkturen. Desto mera chaga, desto mer verksamma ämnen kan vodkan dra ut och desto färre droppar behöver du ta per gång. Med ovanstående mängd (1 rågad msk i 1 dl ekovodka) så blir tinkturen riktigt kolsvart och stark, så jag tyckte det räcker. Men det går alltså bra att sätta mer chaga i tinkturen. Inga problem.

Om man kan ge chagatinktur till hundar kan jag inte uttala mig, men alkohol till hundar låter inte som en bra idé. Kanske hellre försöka få hunden att dricka avsvalnat te (dekokt) som dricksvatten?