Jurlique: naturlig och eko eller fusk och kemikalier?


Jag försöker ju använda så naturliga och kemikaliefria hudvårdsprodukter som möjligt. Men jag har haft svårt att hitta nån bra produkt åt mitt ansikte. Hyn har varit väldigt torr under vinter och säkert skulle det hjälpa om jag drack mera vatten och åt mera kokosolja och avokadon, men ibland vill man bara smörja in hyn med nåt som gör den mjuk, len och väldoftande. Kokosolja funkar helt enkelt inte för mig. Hyn blir bara irriterad efter en tid. Jag fick en rätt så bra ekologisk olivkräm från Grekland av mamma i höstas, men den har tagit slut nu.

Jag är skeptiskt till ekologiska och "naturliga" smörjor eftersom de ändå alltid innehåller tillsatsämnen och onaturligheter såsom silikon m.m. för det finns helt enkelt inte lotions i naturen (förutom aloe vera då förstås). Nu har jag dock hittat ett jättebra alternativ som känns riktigt okej och funkar bra på min hud: Jurlique!

På ett sånt där hemma hos-party köpte jag en Antioxidant face oil och en Soothing day care lotion. Dyrt som fan, men ack så värt priset verkar det som. Oljan är minsann dryg, för man behöver bara några droppar för att smörja in ansiktet. Vid köptillfället resonerade jag att man knappast kan trycka in så många onödiga ingredienser i en olja, som redan borde fungerar finfint i sig själv. Jag kunde ju inte börja googla ingredienser där på stället. Att jag sen också köpte en dagskräm var kanske onödigt, men jag tänkte att det är ett lättre alternativ för hyn och att det är säkert bra att variera. Men jag tror det skulle har varit bäst att bara köra på oljan och skippa lotionen.

Antioxidant oljan lär hjälpa mot rynkor och innehåller en hel del ingredienser:
  • Carthamus tinctorius (Safflower) Seed Oil (naturlig färgtistel olja)
  • Persea gratissima (Avocado) Oil (avokado olja)
  • Caprylic/Capric Triglyceride (troligtvis sperarerad kokosolja)
  • Macadamia ternifolia Seed Oil (naturlig macadamian nötolja)
  • Glycine soja (Soybean) Oil (olja av sojabönor)
  • Rosa canina Fruit Oil (naturlig nyponolja)
  • Vitis vinifera (Grape) Seed Oil (olja från vindruvornas frön)
  • Chamomilla recutita (Matricaria) Flower Extract (extrakt från kamomillblomman)
  • Splianthes acmella Flower Extract (exrakt från parakrasseblomman)
  • Equisetum arvense Extract (extrakt från åkerfräken)
  • Fragrance/Parfum* (doft från naturliga eteriska oljor)
  • Daucus carota sativa (Carrot) Root Extract; (extrakt från morot)
  • Tocopherol (en del av vitamin E)
  • Retinyl Palmitate (en form av vitamin A)
  • Squalane (finns naturligt i våra kroppar, främst i lipiderna som produceras i hudcellerna)
  • Bisabolol (extrakt av alkohol från tysk kamomill)
  • β-Carotene (beta-caroten som finns naturligt i frukt och grönsaker, t.ex. morot)
  • Benzyl Alcohol* (förekommer naturligt i växter, frukter och te samt eteriska oljor som jasmin och hyacint)
  • Benzyl Benzoate* (fås från eterisk olja från kanel)
  • Linalool* (alkohol som utvinns ur olika växter)
  • Limonene* (...blev inte klok på denna...)
  • Eugenol* (fås från kryddnejlika)
  • Farnesol*(en sorts alkohol som finns i både växter och djur...)
  • Geraniol* (en sorts alkohol som finns i t.ex. rosenolja)
*Från naturliga eteriska oljor

Det var en hel del olika oljor, extrakt och alkoholföreningar, men det verkar ju faktiskt riktigt okej! Inga silikoner, parabener eller andra plastigheter. Fint! Sen kan man ju undra varför det behövs så där många olika ingredienser...

Den lugnande dagkrämen  Soothing Day Care Lotion innehåller också måååånga olika ingredienser, varav man kan ifrågasätta en del. Låt oss ta en titt.
  • Aqua (vatten)
  • Carthamus tinctorius (Safflower) Seed Oil (naturlig färgtistel olja)
  • Glycerin (Naturligt glycerin extraheras ur fetter och oljor, men här vet man inte om det är naturligt eller syntetiskt)
  • Glyceryl Stearate Citrate (mättat fett från glycerin)
  • Jojoba Esters (utvinnes från Jojobaolja, som fås från jojobabusken)
  • Calendula officinalis Flower Extract (extrakt från ringblomma)
  • Hamamelis virginiana (Witch Hazel) Extract (extrakt från hasselträd)
  • Prunella vulgaris (Self Heal) Flower Extract (extrakt från brunört)
  • Spilanthes acmella Flower Extract (exrakt från parakrasseblomman)
  • Lithospermum erythrorhizon (Groomwell) Root Extract (extrakt från rot som används inom kinesisk medicin...)
  • Caprylic/Capric Triglyceride (troligtvis sperarerad kokosolja)
  • Zanthoxylum alatum (Sichuan Peppercorn) Extract (extrakt från en perennväxt som dämpar funktionen hos sensoriska nervceller)
  • Aloe barbadensis Leaf Extract (en sorts aloe vera)
  • Fragrance (Parfum)*
  • Tocopherol (Vitamin E)
  • Xanthan Gum (druvsocker/glukos som framställs ur majs)
  • Sodium Hydroxymethylglycinate (sägs utvinnas ur naturlig glycin, men genomgår ofta långa förädlingsprocesser och är ofta irriterande på huden. Så inte så bra)
  • Lactic Acid (en kemisk komponent av nåt slag??)
  • Oleyl Alcohol (alkohol som utvinns från köttfett eller fiskolja)
  • Alcohol
  • Geraniol* (en sorts alkohol som finns i t.ex. rosenolja)
  • Linalool* (alkohol som utvinns ur olika växter)
  • Limonene* (...blev inte klok på denna...)
* From Natural Essential Oil (Chamomile - Chamomilla recutita (Matricaria); Lavender - Lavandula angustifolia)

Även här fanns en del oljor och extrakt, men även olika kemiska komponenter och alkoholföreningar som jag inte riktigt gillar att kladda med.

Summa summarium så skulle jag nog helst använda en olja som består av just olja och inte så mycket mer. Men jag kan ändå tänka mig att använda Jurlique eftersom det är det hittills "renaste" alternativet som jag har hittat till mitt ansikte. Och den funkar så sjukt bra! Den gör min hud så len och fin. Men hellre oljan än lotion i varje fall.

(Det här inlägget är ju sen inte sponsorerat)

Kommentarer

Christina sa…
Jag har använt Jurliques produkter sen februari och är mycket nöjd. Tror det är svårt att hitta produkter som är ännu mer ekologiska än dessa. Å visst det känns dyrt, men sen igen är produkterna väldigt dryga. Åtminstone jag betalar hellre mer för bra hudvård än för en serie produkter som snabbt tar slut och inte är varken miljövänliga eller bra för huden.
Jag har också haft torr hud i vinter. Har du testat ocm-metoden? Den gör i allafall att jag blir mjuk och len och rengör samtidigt. Det kan ju vara ett komplement till din olja. Jag tvättade bort smink med tvättlera, men det har blivit alldeles för torrt så nu använder jag upp en olja från Decleor. Jag har ingen aning om ingredienser på den, men jag det är bara lite kvar och sen ska jag leta vidare efter en tvättolja.

Christina: ja, jag tycker nog produkterna är prisvärda. Kul att höra att du varit nöjd så här långt. Det bådar ju gott.

Linda: ocm-metod? Nu måste jag googla. Ah, oil.clenings-method. Kanske, kanske, men det verkar lite besvärligt. Vatten är ju så behändigt. Jag brukar nog ta bort mascara med kokosolja, funkar finfint. Tvättlera, coolt.
Zeraphia sa…
The Organic Pharmacy
Zeraphia sa…
The Organic Pharmacy