Variation i mitt raw liv, carob- och bärpaj

Carob- och bärpaj
Raw food är inte bara sallder och grönsaker. På fredagskvällen gjorde jag en chokladmousse med bland annat avokado och dadlar enligt ett gott recept som jag använt mig av tidigare. På lördagen testade jag på Erica Palmcrantz Aziz recept på carob- och hallonpaj. Nu hade jag inga hallon så jag tog de bär jag hade i fysen istället: jordgubbar, röda vinbär och blåbär. Röda vinbären passade utmärkt till caroben, som för övrigt smakar ungefär som choklad!

Ingredienser
1/2 dl riven kokos
1 dl hasselnötter, blötlagda ca. 8 h
6 dadlar
en nypa salt
1 1/2 msk carobpulver
1/2 krm vaniljpulver

2 dl hallon/bär

Gör så här: kör kokos och nötter finfördelat i mixern. Tillsätt dadlar, salt, carob, vaniljpulver och kör igen till det blivit en deg. Tillsätt lite (!) vatten om degen är för torr. Tryck ut portionsformer på ett litet fat och toppa med hallon eller andra bär som du råkar ha hemma.

Kommentarer

Heidi sa…
hej!
Hade missat att svara på din kommentar om madara. Och som svar: jo, är fortfarande riktigt nöjda med den! Den har passat min vinterhy perfekt, är varken för lätt eller för tung. Plus att den doftar ljuvligt! :)
Lotta sa…
Oj så otroligt gott det skulle vara. Jag var annars och provade chokladkakan på Raawka, men nog var den mäktig. Kanske denna variant lite mer lättsmält... och carobpulver hittar jag på ekosoppi eller?
Heidi: okej bra att veta. Jag kanske "måste" investera i en sån då.

Lotta: Heh, jaa, väldigt mäktig. Jag testade ju på deras lite lättare lingoncheescake. Caropulver finns på ekosoppi, men också på restaurangen Vegana och på Life. Den här efterrätten var helt okej, riktigt god, men inte superduper. Men smaken är ju så olika.